Piccola Posta (1955)

Italië

geregisseerd door Steno
met Alberto Sordi, Silvio Bagolini en Renato Bonifazi

Onder het pseudoniem Lady Eva werkt een vrouw die een vragenrubriek heeft in een vrouwenweekblad. Ze beantwoordt vragen van o.a. een gefrustreerde huisvrouw, een meisje dat actrice wil worden en een vrouw van tachtig. Ieder heeft zo zijn eigen problemen.

Er bestaan er aardig wat van : vroege komedies van Steno die hij maakte in samenwerking met een jonge Fulci als zijn assistent en scenarist.... Aangezien die Steno tig films per jaar draaide liet hij veel van het werk over aan zijn beginnende collega, deze film doet ook meer denken aan de Fulci komedies dan aan de Steno's van die tijd.
Maar dat zijn details, over het algemeen kunnen we zeggen dat dit vooral een product van zijn tijd is, alleen al vanwege het thema : ingezonden brieven van eenzame, anonieme lezeresjes in een damesblaadje, bestaan nu niet meer hoop ik en vervangen door de u gekende internetfora.
Die lady Eva is gebaseerd op een echt figuur uit die tijd die zich voordeed als Russische prinses oid. maar die in feite een Romeinse huisvrouw was net als Franca Valeri hier- niet eens vermeld hierboven- die nog met haar mamma woont in een groezelig flatje.
De film heeft een iets verfijndere pre- mozaiek structuur dan toen gebruikelijk, wat een andere manier is om te zeggen dat het hier een pre- episodenkomedie betreft. We volgen dus de wederwaardigheden van Valeri die direct geconfronteerd wordt met de doorgaans rampzalige gevolgen van haar goedbedoelde adviezen, meer bepaald die aan een provinciaals trutje dat actrice wil worden, de vrouw van verkeersagent P. de Filippo die haar huwelijk wil opspicen, en een ouwe eenzame maar rijke tang die het slachtoffer dreigt te worden van wederom een gewetenloze fraudeur vertolkende Sordi.
Het is een komedie dus uiteindelijk loopt alles soort van goed af, al moet Valeri- hier lelijker dan ooit- toezien hoe haar Grote Liefde voor een ander kiest.
Best vermakelijk maar natuurlijk erg oubollig anno nu, met een zich in een bijrol weer aanstellende Sordi en een cameo van een jonge Salce.
Fotografie Delli Colli, die jullie ook kennen van once upon a time in the west...