ad
  • 8.118.521 stemmen

Het Kaf en het Koren (2011)

Documentaire | 57 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Stefan Wittekamp en Suzanne Arts

Over Het Kaf en het Koren

In 2011 was het wereldnieuws: bijbelleraar en radiopresentator Harold Camping voorspelde dat op 21 mei de Dag des Oordeels plaats zou vinden. Gelovigen zouden worden opgenomen in de hemel. Alleen documentairemakers Stefan Wittekamp en Suzanne Arts is het gelukt door de dringen in deze bijna sektarische groepering. Van dichtbij legden zij de hoop, de angst en de eenzaamheid van drie gelovigen vast op film. Dit geeft een unieke blik op de denkwijze van sekteleden Adrienne, Michael en Candace en hun gezinnen. Vol spanning en onzekerheid leven zij toe naar de Dag des Oordeels. Hun handelen is nauwelijks te begrijpen voor de ‘ongelovige’ buitenwereld. Een wederzijds gevoel van onbegrip en afstand is het onvermijdelijke gevolg. En daarmee lijkt de scheiding tussen kaf en koren zich al te voltrekken ver voor de Dag des Oordeels aanbreekt. Hoe kon een fundamentalistisch idee van een radiopresentator leiden tot zoveel verwarring, verlatenheid en schrijnende vervreemding van de samenleving?

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Je was me net voor Henk!

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Zo, dat was me toch even een flater afgelopen jaar zeg, van die Harold Camping! Die gasten zijn bijna nét zo gestoord en fundamentalistisch als die lui van de Westboro Baptist Church van Fred Phelps Sr. in Topeka, Kansas.

Wat heb ik gelachen zeg, toen afgelopen jaar de 21ste mei (de "Rapture") gewoon voorbij ging, net als de 21ste oktober, de zogenaamde "Judgement Day" (of het was net andersom, dat weet ik niet meer).

Alleen wel wat jammer dat ze in deze docu niet meer laten zien wat er ná 21 oktober 2011 allemaal is gebeurd met de leden van deze groepering. Dat had ik eigenlijk wel interessant gevonden om te weten...

Ik wist trouwens niet dat de beide ouders van Harold Camping uit Nederland kwamen, uit Friesland en Groningen. Grappig (of juist niet)...

Dit laat ook maar weer zien waarom ik blij ben dat ik een atheist/agnost ben.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19543 berichten

Blijft een fascinerend thema voor me, mensen die op een gegeven moment massaal achter een hoogbejaarde radio/televisiedominee aanlopen die voorspelt dat het Bijbelse einde van de wereld door hem is berekend op 21 mei 2011. Ik heb de enorm vergezochte berekeningen ooit gezien en het is onbegrijpelijk dat mensen dat, hoe je ook tegenover de bijbel staat, aannemen.

De film maakt niet echt duidelijk hoe het idee flink navolging kreeg, want tot aan het centraal station van Rotterdam waren er posters te zien dat het 21 mei allemaal zou gaan gebeuren, maar daarvoor is een andere benadering nodig. Dit is veel meer een portret van een vijftal (twee stellen en een alleenstaande vrouw) die zich voorbereiden op wat komen gaat. Banen worden opgezegd, er moeten mensen overtuigd worden. Ballast wordt afgeworpen door bijvoorbeeld familie op een afstand te zetten. Een stel heeft een inwonende, nuchtere zoon die er niks van gelooft en zich zorgen maakt. En gebeurt het niet. Slechts twee van de vijf geinterviewden komen kort na 21 mei nog in beeld, begrijpelijk, maar jammer. Interessant zou zijn hoe ze er bijvoorbeeld nu, bijna een jaar verder over denken.

Kleine 3.5*

avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

21 mei 2011.

Deed me wat denken aan Melancholia, dit heeft wat dramatisch, zieligs, beangstigend, maar ook iets moois en laat zien hoe de mens, in mijn ogen in situaties van angst, als uiterste kan reageren. Het onderwerp wordt helaas wat gedempt door de kop-in-de-zand-dialogen van de volgelingen, maar dat is natuurlijk ook het onderwerp. Als je ergens echt in gelooft, dan moet je pas goed op je bek vallen wil je uit dat geloof kan stappen, en zelfs dan is het nog niet uit je hoofd, zo ook te zien op het einde. Docu kent daarnaast een lekker ritme en heeft wat mooie beelden. Hoewel er niet veel kanten worden benaderd qua onderwerp, spreekt de kijker en de productie zijn mening en stille oordeel uit. Doordat er geen mensen aan bod komen die ze helemaal voor gek uitmaken, blijft de docu geloofwaardig en is het met respect tot stand gekomen. Goed en interessant onderwerp.

3,5 ster