• 8.348.293 stemmen

Alternatieve titel: Today

Oorsprong: Frankrijk / Senegal

Geregisseerd door: Alain Gomis

Met onder meer: Saul Williams, Djolof Mbengue en Anisia Uzeyman

IMDb beoordeling: 6,3 (233)

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Aujourd'hui

Vandaag is de laatste dag van zijn leven. Alhoewel hij sterk en gezond is, weet hij dat dit de waarheid is. Niettemin aanvaardt Satché zijn aanstaande dood. Wandelend door de straten van zijn woonplaats in Senegal, denkt hij na over de plekjes uit zijn verleden en bekijkt het alsof het de laatste maal is: het huis van zijn ouders, zijn eerste liefde, de vrienden uit zijn jeugd, zijn vrouw en kinderen. Keer op keer hoort hij hetzelfde verwijt: waarom bleef hij niet in Amerika, waar hij een toekomst had? Satché beleeft zijn laatste momenten vol angst, maar ook met een gevoel van vreugde...

image

avatar van Hannibal

Hannibal

gauke

Een rustige film met een ongewone wandeling, op een zonnige dag ergens in Senegal. De productie riep bij mij als kijker veel vragen op, waar geen antwoord op werd gegeven; ik vermoed dat je het zelf maar moest bedenken. In ieder geval ging het om de laatste dag van het leven van de hoofdpersoon en de mensen die hij tegenkwam waren waarschijnlijk belangrijke figuren uit zijn leven; om hem heen werd gepraat en gehuild, maar de hoofdpersoon deed er zelf voor het merendeel het zwijgen toe.