Anata E (2012)

Alternatieve titels: Dearest | あなたへ

Japan

geregisseerd door Yasuo Furuhata
met Ken Takakura, Yûko Tanaka en Takeshi Kitano

Eiji werkt als cipier in Hokuriku. Op een dag sterft zijn vrouw, van wie hij altijd zielsveel heeft gehouden. In haar spullen vindt hij een brief waarin ze hem vraagt na haar dood haar as te verstrooien in de zee in haar geboorteplaats in Kyushu. Eiji vraagt zich af waarom ze dit tijdens haar leven nooit aan hem heeft gevraagd, maar gaat toch op weg in zijn eigen gemaakte camper.

avatar van Baggerman
Eén van mijn helden Ken Takakura op zijn 81ste weer in een film!

En met wat een verrassende namen in de line-up, als Takeshi Kitano, Tadanobu Asano en Kôichi Satô!

avatar van kinjutsu
Oei, Takakura is er niet jonger op geworden sinds de laatste keer dat ik m zag. Vooral in het begin loopt hij er erg versleten en verslagen bij in z'n cipiers-outfit. Maar is natuurlijk ook deels zijn rol.

Vrij standaard ingetogen Japans drama, dat nooit echt boven het gemiddelde uitsteekt. Desalniettemin kijkt het wel lekker weg. Voor Asano hoef je deze in ieder geval niet aan te zetten, zijn rol is echt miniem. Kitano speelt wel een wat grotere rol - en best wel geslaagd.

Verder ook wel leuke bijrollen voor Haruka Ayase en Kimiko Yo.

Hmmm.

Gezien de namen verwacht je hier toch wel wat meer van. Nogal stoffig drama, waar iedereen er verdacht afgetakeld uitziet. Zo'n Kitano, da's toch even schrikken, zeker als je hem laatst nog bezig zag in Outrage.

Visueel is het aardig, maar een beetje kitscherig op momenten. Het filtertje werkt eigenlijk nog best tijdens de wat meer visueel ingetogenere momenten. Verder oogt het allemaal erg klassiek en traditioneel. Past natuurlijk ook wel wat bij het thema, maar toch slaat het niet echt aan.

Filmpje kabbelt rustig verder, slecht is het niet en veel doet het eigenlijk ook niet verkeerd, maar het voelt gewoon wat te stoffig aan. Weet ook niet zo goed waarom Kitano en Asano hierin meegespeeld hebben. Toch niet het type film dat ze normaal uitkiezen, moeten ze volgende keer ook niet meer doen.

2.5*.

avatar van Baggerman
Ik hou wel van dit soort roadmovie dramaatjes en ook dit keek weer prettig weg. Wordt zoals hier al gezegd echter nergens ècht memorabel. Voor velen zal deze film ook te traag en te saai zijn.

Onderhond schreef:

Nooit gedacht Kitano, Asano èn Ken Takakura ooit nog eens in één frame te zien! Wellicht wilde Kitano aantonen dat hij ook hele suffe rollen aankan? Nou dat is gelukt, want hij overtuigt wel in zijn rol. Maar waarom Asano hier in zit??? Misschien was hij gewoon in de buurt?

kinjutsu schreef:

Hmmm, voor een tachtigjarige (inmiddels al ruim 83) ziet hij er toch nog best goed uit! Hij is echter wel wat te oud voor de rol die hij moet spelen, vind ik.

avatar van kinjutsu
[quote]Baggerman schreef:
Maar waarom Asano hier in zit??? Misschien was hij gewoon in de buurt?/quote]
Ben Asano's rol inmiddels helemaal kwijt, wat doet ie ookal weer? Haha

avatar van Baggerman
Hij is 5 seconden politieagent en komt Kitano arresteren.