Kret (2011)

Polen / Frankrijk
Thriller

geregisseerd door Rafael Lewandowski
met Borys Szyc, Marian Dziedziel en Magdalena Czerwinska

Pawel, een Poolse man van in de dertig, verdient samen met zijn vader Zygmunt geld met het invoeren van kleding uit Noord-Frankrijk naar het zuiden van Polen. Op de terugweg van een van zijn zakenreisjes schrikt Pawel als hij op de voorpagina van een Poolse krant de foto van zijn vader met het onderschrift "Verrader!" ziet staan. Zygmunt, die voorheen als held werd gezien vanwege zijn strijd tegen het totalitaire regime en in de jaren '80 erelid werd van de arbeiderspartij "Solidarnosc", wordt er opeens van beschuldigd een verklikker te zijn geweest voor het communistische bewind. De wereld van Pawel staat opeens volledig op zijn kop.

avatar van Jesu
Jammer dat de film nergens spannend werd en dat de karakters ondanks het aardige acteerwerk erg oppervlakkig bleven. Ik had er meer van verwacht aangezien dit best een interessant plot kon zijn en de locatie Bielsko-Biała, waar de film grotendeels geschoten werd tijdens de wintermaanden, een mooie locatie is.