El Tesoro de Pancho Villa (1957)

Alternatieve titel: The Treasure of Pancho Villa

Mexico
Actie / Avontuur

geregisseerd door Rafael Baledón
met Fernando Osés, Alicia Caro en Rodolfo Landa

Voor zijn dood heeft Pancho Villa onder drie mannen vijf kogels verdeeld, die tezamen aangeven waar hij een schat heeft verborgen. Zullen ze met elkaar gaan samenwerken of juist proberen de ander af te troeven? Een van die drie mannen is een gemaskerde man, genaamd 'Wrekende Schim'. Deze legendarische held wil kost wat kost de schat achterhalen.

Er bestaan er 2 van : films waarin la sombra vengadora het ten tijde van de Mexiaanse revolutie opneemt tegen de booswichten en in dienst van Pancho Villa...dit is de eerste en uiteraard niet te verwarren met de Hollywoodwestern the treasure of Pancho Villa. Trouwens ook niet te verwarren met het vervolg el secreto de PV, wat hierboven trouwens wel is gebeurd want de synopsis slaat op het tweede deel, niet op deze.

La sombra hebben we al besproken n.a.v. de 2 eerdere in de tegenwoordige tijd gesette films met deze gemaskerde luchador avant la lettre. Verder dus wederom een proto- LL film, maar dan zonder sequenties in de ring en andere intermezzi die ons dierbaar zijn, eerder een feuilleton dat je moet zien als een verzameling B- films, of misschien nog meer als tv- episodes. Voor de opgroeiende jeugd dan voornamelijk.
Regisseur van dienst wederom Baledon, en een uncredited Oses- zelf luchador- als de wrekende held, ook Landa en Caro zaten al in de eerdere delen. En verrek: schimmel rayo de plata is ook weer van de partij, bereden door de held en prominent vermeld in de credits !
We zijn dus ten tijde van de Mexicaanse revolutie waar Villa zijn vermaarde schat in bewarin heeft gegeven aan compadre Martinez, in afwachting van het eind van de oorlog. Die Martinez heeft de schat begraven op een ongekende plek, helaas wordt hij door de federales gedood in een ambush. Praten kon hij niet meer, zodat een jacht begint op zoek naar de locatie van de schat door zowel goodies als baddies. Enige aanknopingspunt: het mysterieuze teken dat Martinez alvorens te sneven kerfde op een rots.

La sombra - van wie we weten dat hij strijdt aan de kant van Villa maar die zich slechts 1 keer en POV onthult, nog wel aan Villa zelf- moet het opnemen tegen een andere gemaskerde, een booswicht die wordt vertolkt door luchador lobo negro. Dat doen ze op nogal weinig spectaculaire wijze en vooral via steeds identieke kloppartijen, af en toe zien wie iets geinspireerders zoals bij voorbeeld de scène in de zagerij die wat pre- Fulciesk kan worden genoemd met goede wil. We zijn in een Mexicaans feuilleton dus ook wat "horror"elementen als het graf van compadre Martinez leeg blijkt te zijn en er een mummie rond lijkt te waren in huis...maar dat wordt allemaal tamelijk gerationaliseerd.
Al even gebruikelijk is er in deze film voor juveniel publiek kiddie- inbreng via het zoontje van Martinez, over wie la sombra zich ontfermt. Minder gebruikelijk zijn de shoot outs, zeker op het einde. Allemaal te doorsnee voor camp of trashbuffs om van belang te kunnen zijn , lijkt me.
Op het eind leren we ook waar la sombra nu eigenlijk voor staat " hij is de Geest van Mexico " , wiens naam verder niet ter zake doet