Monsieur Max (2007)

Frankrijk

geregisseerd door Gabriel Aghion
met Jean-Claude Brialy, Dominique Blanc en Guillaume Gallienne

Februari 1944. Schrijver Max Jacob leeft ondergedoken in de abdij van Saint-Benoît-sur-Loire. Op een dag wordt hij door de Gestapo opgepakt en overgebracht naar het kamp in Darcy waar duizenden gevangenen op hun deportatie naar Duitsland wachten. Alice, een jonge vrouw die hij 40 jaar voordien uit het slop haalde, probeert hem te bevrijden...

Jean-Claude Brialy, in Frankrijk zeer geprezen om zijn uitmuntende beheersing van de Franse taal, vertolkt overtuigend de hoofdrol in deze biografische film over de Franse dichter Max Jacob, voor ons weinig bekend, maar destijds erg bevriend met beroemdheden als Pablo Picasso, Cocteau e.a.
Film hanteert het systeem van de tijdssprongen iets te overdadig, waardoor de hechtheid van het verhaal niet zo goed overkomt en alhoewel, hij handelt over deportaties en jodenvervolging tijdens WO II, is er zelden sprake van echte emoties en slaagt hij er evenmin in enige vorm van medeleving bij de kijker op te wekken.