The Light in Her Eyes (2012)

Verenigde Staten / Syrië
Documentaire

geregisseerd door Julia Meltzer en Laura Nix

In Damascus, de hoofdstad van Syrië, is de moskee van oudsher een plek voor mannen; vrouwen belijden hun geloof thuis. Conservatieve Moslim-geestelijken benadrukken het op televisie: vrouwen horen thuis te reproduceren en voor hun gezinnen te zorgen. Religieuze regels of traditioneel bepaald? Onder leiding van Houda al-Habash, de inspirerende directrice van de Al-Zahra Koran School, proberen vrouwen dat te onderzoeken. Als geestelijk leider binnen deze moslimvrouwenbeweging, pleit Al-Habash voor Korankennis, opleiding en vrouwen die zelf nadenken en hun verantwoordelijkheden nemen. Ze rijdt auto, geeft les in andere moskeeën, en begeleid vrouwen in huiselijke conflicten. Door haar leerlingen te leren de inhoud van de Koran te interpreteren, geeft ze hen kracht en eigenwaarde. We volgen Houda al-Habash en haar leerlingen gedurende het drie maanden durende zomerprogramma, waarin ze haar meisjes met straffe hand begeleidt, het verschil uitlegt tussen religie en extremisme en toont hoe ze ondanks haar drukke bezigheden ook een goede echtgenote en moeder kan zijn. Een zeldzame blik op waarom vrouwen in onze moderne wereld voor de Islam kiezen.