• 8.298.543 stemmen

Vecher Nakanune Ivana Kupala (1968)

Fantasy / Drama | 71 minuten

Genre: Fantasy / Drama

Alternatieve titels: The Eve of Ivan Kupalo / Вечер Накануне Ивана Купала

Oorsprong: Sovjet-Unie

Geregisseerd door: Yuri Ilyenko

Met onder meer: Larisa Kadochnikova, Boris Khmelnitsky en Dmitri Franko

IMDb beoordeling: 7,1 (339)

Oorspronkelijke taal: Oekraïens

Plot Vecher Nakanune Ivana Kupala

Een arme boerenknecht en de dochter van een rijke boer zijn hevig verliefd op elkaar, maar ze krijgen geen toestemming om te trouwen. De wanhopige boerenknecht laat zich verleiden door de duivel die hem zakken vol goud voor ogen houdt. Op het laatste moment blijkt echter ook dat hij een menselijk offer moet brengen. In de verwarring en de wanhoop doet hij dit, en hij is rijk, en hij trouwt, maar hij is ook zichzelf niet meer.

image

avatar van McSavah

McSavah

Had het idee dat er nogal wat culturele referenties langs me heen gingen.. en als ik er niet in zit kan dit soort magisch folklore echt heel vervelend zijn, wat ik ook weleens bij Parajanov heb gehad. Al was ik ook eigenlijk gewoon te moe voor een film, de ondertiteling kon ik nauwelijks bijhouden. Na de ingelaste pauze liep het meteen een stuk beter en begon ik er wat vat op te krijgen. Na afloop het eerste stuk opnieuw bekeken en dan blijkt het toch allemaal niet zo onbegrijpelijk te zijn. Toch een behoorlijk merkwaardige ratjetoe uiteindelijk. Het kluchtige, de slapstick en sommige vormexperimenten vond ik nogal oubollig en het laatste vooral achterhaald, maar er zit ook weer zoveel moois in. Enkele surrealistische scènes zijn cinematografisch en eventueel qua rekwisieten geniaal, maar als geheel had ik er toch meer van verwacht. Ga de overige beschikbare Ilyenko's wel zeker nog kijken, want een bijzonder filmmaker was het zeker.