The Source Family (2012)

Documentaire

geregisseerd door Jodi Wille en Maria Demopoulos

Het is 1971 en communes en nieuwe religies doen zich gelden. 'The Source Family' is een geheimzinnige en buitengewone groep van 140 jonge, mooie mensen die door Los Angeles wandelen in kleurrijke gewaden en hun 'Father Yod' dienen; een controversiële restaurateur die nu een spiritueel leider is met veertien vrouwen en zijn eigen psychedelische rockband. De familie woont in een herenhuis en baat een populair restaurant uit aan de befaamde Sunset Strip. Ze serveren er vegetarische gerechten aan muzikanten en filmsterren en worden voorlopers van een nationale trend. Maar hun radicale levensstijl brengt hen in het vizier van de autoriteiten. Hun ondergang is dramatisch en pijnlijk, maar Yods geest leeft voort...

avatar van Biosguru
Lastig, aan de ene kant zijn er nauwelijks beelden te vinden van deze lui, aan de andere kant is deze docu heel erg oppervlakkig. Zelfs de Wiki over de Source Family is vrij summier, dus enige aandacht is wel ok. De Lp's die de family uitbracht zijn behoorlijk cult in de psychedelische scene.

Wat me in deze docu voornamelijk tegenstaat is dat het verhaal wat weinig kritische kanttekeningen beavt. Ik vond de geluidsfragmenten waarbij je zijn aanhangers hoort reageren erg spooky. In zulke stukjes hoor je hoe griezelig aanbidding is. Probleem met deze docu is denk ik dat de makers dit niet zo horen en daarom zulke fragmenten schaars zijn. Daarnaast missen er interviews met mensen die uit de Family gestapt zijn. Alle geinterviewden waren onderdeel van het "management". Dat kleurt ook nogal denk ik.