• 8.351.956 stemmen

En Fiende att Dö För (2012)

Drama / Thriller | 106 minuten

Genre: Drama / Thriller

Alternatieve titel: An Enemy to Die For

Oorsprong: Duitsland / Zweden

Geregisseerd door: Peter Dalle

Met onder meer: Tom Burke, Allan Corduner en Godehard Giese

IMDb beoordeling: 5,8 (926)

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Plot En Fiende att Dö För

Het is 1912 als de bekende Duitse wetenschapper Alfred Wegener ontdekt dat alle continenten op aarde eens aan elkaar verbonden waren. Hij noemde dit massale supercontinent "Pangea". Ondanks de dreiging van oorlog in de herfst van 1939 besluiten de Duitsers op expeditie te gaan, op zoek naar bewijzen voor de theorie van Wegener. Hun reis naar het Arctische eiland, Svalbard, wordt geleid door de Duitse geoloog Friedrich en zijn mooie assistente Leni. Drie andere gerenommeerde wetenschappers, twee Engelsmannen en de Zweed Gustav, voegen zich bij het tweetal, net als de Noorse kapitein en Russische bemanning. Hoewel de geologen enthousiast zijn over hun onderzoeksmissie, hebben de toenemende politieke spanningen tussen hun landen al spoedig invloed op hun werk. De reis raakt helemaal gecompliceerd als op de vooravond van Hitlers invasie van Polen, Gustav en Leni verliefd lijken te worden op elkaar. Met Groot-Brittannië en Frankrijk die de oorlog verklaren aan Duitsland, bevinden de wetenschappers zichzelf nu als pionnen in een strijd om de globale macht.

image

Submarine Captain

German Minister

avatar van macaidwin

macaidwin

Bijzondere film, met wo2 vanuit een ander oogpunt.

avatar van marieta

marieta

ik sluit me aan bij macaidwin..4,5

gauke

Een combinatie van een spannend drama en een avonturenfilm, met uitstekend camerawerk en voorzien van prachtige beelden van de noordpool. Het verhaal over een internationaal onderzoeksteam, dat onder Duitse leiding staat en plotsklaps met politieke belangen geconfronteerd wordt, wordt eenvoudig, zonder opsmuk verteld. Helaas zijn er onderdelen die niet echt aanspreken en verzandt het verhaal naar het einde. Jammer, want het is een film die diepgaande vragen opwerpt; er had voor mij meer ingezeten.

avatar van Robi

Robi

• 1954 berichten

Een groep wetenschappers uit diverse Europese landen (inclusief Duitsland) is op expeditie op een schip op de noordpool vlak voordat de tweede wereldoorlog begint. Dit is een mooi gegeven en een voedingsbodem voor een spannende en subtiele psychologische thriller. Helaas blijkt de film een ordinaire muiterij film te zijn en het verhaal wordt steeds ongeloofwaardiger en goedkoper. Erg jammer. Volgende keer graag nog eens deze basis gebruiken, maar dan een goede film maken a.u.b.