Pablo (2012)

Animatie / Documentaire

geregisseerd door Richard Goldgewicht
met Andy Garcia, Anjelica Huston en de stem van Jeff Bridges

In de weldadig vormgegeven, grotendeels geanimeerde documentaire 'Pablo' schetst Goldgewicht een levendig portret van de vermaarde titelontwerper, kunstenaar en bohemien Pablo Ferro. Ferro, in 1935 geboren op Cuba, verhuisde in 1947 mee naar Amerika en ging later werken bij een ontwerpstudio, waar hij zijn volstrekt unieke stijl - met de nadruk op (handgeschreven) typografie en een razendsnelle montage - verder ontwikkelde. De doorbraak kwam toen Stanley Kubrick hem vroeg een trailer en titelsequentie te maken voor 'Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb'.

avatar van robertinho
Net gezien bij IFFR, vond 'm leuk!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Leuke film over de maker van een aantal van de beste titelsequenties en overigens ook trailers (de geniale trailer van A Clockwork Orange is van zijn hand bijvoorbeeld), Pablo Ferro. Een energieke documentaire die deels geanimeerd is en dat moet ook wel, een een docu maken over Ferro met alleen pratende hoofden werkt niet. Ferro is ook nog een bijzondere man die uit Cuba is komen vluchten door een combinatie van bluf, ambitie en geluk met zijn talent heel ver kwam, maar door weinig zakelijk benul en een neiging om behoorlijk wild te leven ging het ook weleens mis met hem. Overtuigende documentaire met een heel hoog tempo die zo op TV kan ( de Avro gaat 'm vast wel brengen, die doen dit soort dingen wel vaker} maar dan wel zonder te knippen hoop ik.