Demonio Azul (1965)

Mexico
Actie / Horror

geregisseerd door Chano Urueta
met Blue Demon, Jaime Fernández en Cesar Gay

De gemaskerde held Blue Demon krijgt te maken met een zeer gevaarlijke vijand. Het betreft een gestoorde wetenschapper die, tijdens een van zijn gevaarlijke experimenten, medewerkers heeft veranderd in weerwolven. Om deze bloeddorstige monsters te kunnen stoppen zal Blue Demon al zijn worstelvaardigheden moeten benutten.

Hij bestond nog niet : blue demon als filmheld...deze bracht daar verandering want het was zijn debuut op het witte doek. Of eigenlijk debuten, want het betreft hier een samenraapsel van 3 B films met afzonderlijke titels, later aan elkaar gemonteerd en min of meer samenhangend.
We zijn anno 65 nog geheel in gotische sferen : een kasteel, een duister woud, een koppeltje dat wordt geslasht door een weerwolf. Het verhaal gaat dat een weerwolf ook in vroeger tijden de streek onveilig maakte, maar de autoriteien lachen om deze flauwekul. In zijn vertwijfeling schakelt Dr. Kruger- Olea dan maar BD in , man "vertrouwd met Mysteries " en vriend van de gerechtigheid. Samen besluiten ze het monster in zijn hangout mores te leren..
Dat was deel 1, in het tweede leren we dus dat de weerwolven mutaties zijn ,voortgekomen uit een project van mad scientist Fernandez, die als hulpje o.a. scenarist en worstelaar Oses heeft. Die verzorgt het hoogtepunt uit de film: hij transformeert tijdens een wedstrijd tegen BD in de ring ter plekke tot een weerwolf ! Zou net zo'n cultstatus verdienen als teen wolf op de basketballcourt, eigenlijk. Al loopt het met Oses wat slechter af. Fernandez gaat intussen door met ontvoeringen en slashings in zijn lycantropische razernij.
In het derde deel ontdekt BD dat Fernandez de boze genius achter alle misdrijven is, nadat Fernandez zijn geliefde- die trouwens de dochter is van Kruger- heeft ontvoerd naar zijn kasteel. Een tragisch romantische ontknoping in de universal/ wolfman traditie kan niet uitblijven...
Goed, het vervolg is gekend: BD werd na Santo de grootste held uit de LL cinema, maar hier heeft de gotische sfeerschepping nog de prioriteit, geholpen als gebruikelijk door een score die bestaat uit jatwerk van universal en Hammer producties.
De speelduur voor wie het interesseert : 79 minuten.