Viimeinen Kesä (1992)

Finland
Documentaire / Oorlog

geregisseerd door Peter von Bagh
met Veera Alén, Veli Arrela en Emma Forsberg

Een onderdompeling in de laatste trage en gruwelijke maanden van WO2 in Finland. De Winteroorlog, tussen Finland en de Sovjet-Unie, duurde maar kort. De Vervolgoorlog, waarbij de Finnen aan de zijde van de Duisters vochten tegen de Sovjets, was een heel ander verhaal. Die strijd hield ruim drie jaar aan (juni ‘41 - september '44), jaren waarin de natie langzaam leegbloedde. Het vergde uiteindelijk een politieke list om Finland uit de ellende te halen. De documentaire is een herdenkingsdienst voor lang vervlogen jaren en vergeten mensen.