Mies Varjossa (1994)

Finland
Documentaire

geregisseerd door Elina Katainen, Iikka Vehkalahti en Peter von Bagh
met Otto Wille Kuusinen en de stem van Pekka Milonoff

Otto Wille Kuusinen (1881-1964) is nog altijd een van de meest controversiële figuren uit de Finse geschiedenis. Hij was een van de communistische leiders van zijn jonge land, hij verraadde zijn volk door het uit te leveren aan Stalin, en bleef tot zijn dood een machtig man: onder andere als lid van het Politbureau van de Sovjet-Unie. Tegelijk was hij er bang voor. Hij deed er alles aan om intimi tegen de wraakzucht van die macht te beschermen. Dat hij bekend stond als rancuneus en onverzoenlijk is slechts één kant van de medaille. Als man van tegenstellingen is Kuusinen evenzeer een raadsel als een archetype van de 20e-eeuwse mens. Mies Varjossa is een studie over alledaagse corruptie, waarin iemands ziel verpletterd wordt.