Gámer (2011)

Oekraïne
Drama / Documentaire

geregisseerd door Oleg Sentsov
met Vladislav Zhuk, Aleksandr Fedotov en Zhana Biryuk

Alex heet de jongen, maar in de gamerswereld waar hij het gros van zijn tijd doorbrengt, is hij bekend als Koss. De enorme hoeveelheid tijd die hij achter het scherm besteedt, begint te lonen: op de gameclub van zijn kleine Oekraïense dorp is hij de onbetwiste koning van het schietspel Quake, bewonderd door de 'noobs' - de jongere en minder ervaren spelers die hij in het digitale stof laat bijten. Maar er zijn ook keerzijdes. Het eindeloze spelen zit zijn studie op het technisch college in de weg, tot groot verdriet van zijn alleenstaande moeder. Die ziet haar zoon al opgroeien tot net zo'n nietsnut als zijn afwezige vader.

Aardig portret van hedendaagse jongerencultuur in Oekraine, en na een vakantie in dat land (en na talloze uren computerspelletjes te hebben gespeeld) ook wel een beetje herkenbaar. De film is duidelijk voor een habbekrats gemaakt en de ter plekke opgenomen fragmenten van grote gamestoernooien dragen bij aan de documentairestijl. Maar het scenario springt van de hak op de tak en hoewel je van deze jongeren geen literaire volzinnen mag verwachten, zijn de dialogen van een wel heel bedenkelijk niveau - net als de Engelse ondertiteling trouwens, wat de boel natuurlijk niet beter maakte. 2,5*