Birders: The Central Park Effect (2012)

Alternatieve titel: The Central Park Effect

Documentaire

geregisseerd door Jeffrey Kimball, Regina Alvarez en Anya Auerbach
met Jeffrey Kimball

Central Park, New York. Hier in Manhattans gevierde stuk groen leeft een buitengewone verzameling van wilde vogels en is een evenzo kleurrijke hoeveelheid New Yorkers te vinden, die hun tijd indelen naar het levensritme van de vogels. Een schrijver, een trombone reparateur, een wars van mode zijnde tiener en een vogelgids die al sinds de jaren '40 zijn waarnemingen bijhoudt, zijn enkele van deze enthousiastelingen. Met spectaculair beeldmateriaal dat de seizoenen in beeld brengt, komt de kijker in een wereld terecht die normaal gesproken ongezien voorbij gaat aan de 38 miljoen mensen die het park jaarlijks bezoeken.