Cop vs Killer (2012)

Nederland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Simon de Waal en Hans Pos
met Jeroen Willems, Marcel Hensema en Rogier Philipoom

Rechercheur Frank Spinola probeert al tijdenlang samen met zijn speciale team de meedogenloze topcrimineel Mirko Narain te pakken te krijgen. Maar wat hij ook probeert, Mirko is hem telkens een stapje voor. Het lijkt wel alsof hij een informant heeft. Frank houdt zich strikt aan de regels. Totdat hij door Mirko op een onheilspellende manier wordt geprovoceerd en de veiligheid van zijn eigen gezin in het geding komt. De strijd escaleert wanneer Frank ontdekt dat ook Mirko een zwakke plek heeft, een dochter.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Begint best geinig, maar niet al te hoogstaand. Cliché-kleurenfiltertje om het een look mee te geven waren wat minder, maar in de eerste helft best lekker om te volgen.

De tweede helft gaat er veel fout, door een aaneenschakeling van cliché-plottwists raakt de film langzaam maar zeker elke geloofwaardigheid kwijt. Bovendien zorgt het ervoor dat de film uiteindelijk geen echte climax heeft en dan is ook nog een tamelijk idioot einde, kom op.

Toevallig langs film gezapt terwijl ik op de eredivisie samenvattingen was aan het wachten. En die heb ik niet meer gezien die avond, dus dat zegt wel wat!

Film is boeiend door het uitmuntende acteerwerk van Willems. Inderdaad zijn sommige stukken minder geloofwaardig, maar vergelijk het eens met een hollywoodfilm. De cliches en ongeloofwaardigheden vond ik hier stukken verdraagbaarder dan in boutfilms die je doorgaans op Veronica ziet langskomen. Ik vond het ook beter dan bijvoorbeeld de Heineken Ontvoering. Gewoon een fijne Nederlandse Misdaadfilm en de directors cut die ik zag is grof genoeg.

Matige film waarin een speciaal rechercheteam jacht maakt op een gevierde crimineel. Het verhaal en de personages zijn wel erg standaard en weten eigenlijk voor geen enkele verrassing te zorgen. Sommige momenten komen behoorlijk ongeloofwaardig uit de hoek (bv de scene als de dokter thuis bezoek krijgt). Maar de film verveeld op zich niet en Marcel Hensema en vooral Jeroen Willems zetten goeie rollen neer.

avatar van Paradise Boy
Geweldige spannende misdaadfilm met overheerlijke geweldsscenes van uitzonderlijk hoog niveau waar ik al twee keer ontzettend van genoten heb.Jeroen Willems gaat werkelijk tot het gaatje en laat wederom zien dat hij een uitmuntend acteur is.Jeroen Willems is echt een perfect gecaste bad guy.Daar kan geen twijfel over bestaan.Een eventuele filmnominatie voor hem in deze rol lijkt me in mijn ogen dan ook meer dan terecht. De zenuwslopende dialogen tussen de oerdegelijke Hensema en de geniale Willems zijn werkelijk om van te smullen en multitalent Simon de Waal creëert ook nog eens een heerlijk duister misdaadsfeertje waar veel Hollywood regisseurs nog wat van kunnen leren.Daar komt bij dat de perfect uitgekozen muzikale ondersteuning in de film bij mij zeker niet onopgemerkt is gebleven.Ik heb me dan ook geen moment verveeld en het is echt een telefilm naar mijn hart.De laatste jaren laten Nederlanders keer op keer zien dat ze goede films kunnen maken en dat ook nog eens met zeer beperkte budgetten. De prachtige Nederlandse filmprojecten schieten de laatste jaren als paddestoelen uit de grond en een aantal Nederlandse acteurs en actrices leveren tot ver buiten de landsgrenzen puike acteerprestaties.Daar kan ik als filmliefhebber alleen maar blij mee zijn.

Jeroen Willems, Marcel Hensema weten dankzij acceptabel acteerwerk er nog een behoorlijke film van maken. Redelijke politiefilm.
Had zelfs een voldoende van mij kunnen krijgen. Echter een behoorlijk slordig moment en eentje die per direct alle geloofwaardigheid van de film wegneemt is het moment dat een opgebaarde maffia zoon wel heel erg opzichtig tot 2 keer toe(!!) met zijn ogen knippert terwijl hij toch echt dood moet zijn. Dit zijn zulke knullige momenten die elke regisseur toch zou moeten zien. Hoe leuk het verdere verloop ook mag zijn van een film. Kansloos moment.

avatar van sinterklaas
Bij het lezen van de naam Cop vs. Killer moest ik gelijk denken aan een Nederlandse remake van Blitz.

Maar dat is het natuurlijk niet. Dit was wel zeker een erg sterke misdaadfilm waar ze er in Nederland weinig van maken met nog een boeiende verhaal dat zich opsplitst en uiteindelijk toch weer op 1 plek terug komt. We krijgen hier te maken met een maffia waar politieagent Frank (schitterend gespeeld door Marcel Hensema) zich bezig mee moet houden. De maffiabaas Mirko is buitengewoon schitterend neergezet door Jeroen Willems, hij had er echt de kop voor en het is ook een meedogenloze en duistere kerel. Dit lijkt in eerste instantie een gewoon maffia verhaaltje maar al snel is er veel meer aan de hand en heeft Marcel Hensema helemaal zijn handen vol wanneer ook nog zijn dochter in het net zit van een loverboy en vanaf dat moment slaan de stoppen los wanneer de biologische vader van de dochter Mirko is wat dus leid tot heftige confrontaties.

En ik heb de volledige 16+ versie gezien en die wil nog wel eens erg geweldadig zijn. Cop vs Killer is wat mij betreft gewoon gelukt. De montage en de beelden zijn ook erg knap geschoten en de vele omwegen en incidenten die er bij komen maken de film alleen maar spannender.

Knap Hollands werkje. Wel raar dat een film als deze niet in de bioscoop is verschenen.

avatar van Oliveri
Kwaliteit van eigen bodem. Geen irritante soapfiguren uit GTST of Spangas aan het werk maar degelijke acteurs. Aanrader en verdient wat mij betreft een hoger gemiddelde dan 2.65

Slechte regie, over de plank misslaan gesproken.... Gemiste kans.

avatar van oemoemenoe
OnNederlands goeie politiefilm.
Donker en sinister beeld wat de beleving uitermate goed overbrengt.
Toch maar kijken als je de kans hebt.

donnie B.
Prima film met goede vertolkingen.
Een Nederlands bruggetje naar HEAT op veel fronten,

Maar beter goed gejat dan slecht bedacht!!

3,5 ster!

avatar van Decec
Een goede misdaad/thriller film...
Prima verhaal...
En spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Perfect mooi HD kwaliteit...
En af en toe mooi grijs tinten...
Perfect achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Prima gedaan voor de regisseurs Simon de Waal en Hans Pos...
Niet slecht voor de Nederlandse film...

Een aangename verrassing.
Ik vond het een zeer goede film van eigen bodem. Een politie vs gangsterfilm.
Heftig, een uitstekend neergezette dreigende sfeer. Enkele verhalen die met elkaar verweven zijn en prima bij elkaar komen. En er is ruimte voor emotie.

Goed geacteerd, ook erg goed gecast. In grijstinten èn zachte kleuren gefilmd (ik vond het heel mooi),
met zeer goede muziek en sound.

Slechts minieme 'flaws': de net gezette tattoo zag er niet net gezet uit (goede straf terug voor die pimp overigens), en misschien een beetje te toevallige relaties en verwikkelingen.
Toch vond ik het qua verhaal, sfeer en beeld/geluid zeker 4* waard.

avatar van sinterklaas
Zou hier nog een dvd-release van komen?

Doen ze dat sowieso bij tele-films?

avatar van BlueJudaskiss
Als het geregeld kan worden met de muziekrechten (wat dus niet het geval was bij Loverboy en Suzy Q) zou dat volgens mij geen probleem moeten zijn.

avatar van Pazmaster
Aardig verhaal maar matig geacteerd. Mirko deed het nog aardig maar de rest vind ik beduidend minder. Het komt allemaal zo gemaakt over. Ook de special FX zijn niet te pruimen. Als er geschoten wordt dan ziet het er niet uit en het klinkt ook nog slecht. 2,5 ster

avatar van Toontje G
Prima telefilm, spannend en mooi opgenomen,. Hier is niets mis mee.

BlueJudaskiss schreef:

Zooitje jankerds altijd.

Lekker vlotte nederlandse film. Goeie cast, goed gespeeld. Best spannend. Zeker 3,5 waard!

avatar van david bohm
Dertien in een dozijn thriller van vaderlandse bodem met de pas overleden Jeroen Willems in de hoofdrol als de misdadiger Mirko wiens zwakke plek door rechercheur Frank (Marcel Hensema). Het verhaal is nogal doorsnee, het acteerwerk grotendeels in orde. Matig tot redelijk.

avatar van Donkerwoud
Op z´n minst een sympathieke poging om een film te maken die de sfeer heeft van series als The Wire of The Sopranos. Het is ook een pijnlijke reminder dat er met Jeroen Willems een hele sterke karakteracteur verloren is gegaan, want zelfs een middelmatig script weet hij nog een intrigerend karakter neer te zetten. Wel ontzettend jammer dat er een opening wordt geschetst naar een spannende mindfuck tussen de politieagent en de misdadiger, maar dat het uiteindelijk wel heel gehaast en conventioneel af wordt gerond. Net iets meer psychologisch vuurwerk had van een dertien-in-een-dozijn thrillertje een meer memorabele film kunnen maken.

avatar van IcU
IcU
Vond het bijzonder lelijk digitaal geschoten met een erbarmelijke kleur bewerking en montage. Het is dat er een redelijk aantal prima acteurs in mee speelden, maar het voelde bij vlagen als een amateur productie. Mijn sympathie gaat echter wel uit naar het sterke spel van Willems, helaas niet meer onder ons, en een aantal redelijk geslaagde vondsten.

avatar van flaphead
meevallende thriller uit eigen land. er is goed gekozen voor sfeerplekken en een grijzig filtertje. de setting qua team, crimineel, banden en gezin zijn zeker niet nieuw, maar toch voelt het weer een beetje anders als het in het Nederlands is.
het verhaal zit niet slecht in elkaar, hoewel het hier en daar wel wat steken laat vallen. grootste manco is echter dat het de tweestrijd tussen 'cop en killer' veel te weinig uitdiept, zeker als je de film ernaar vernoemt. dat voelt dan als een gemiste kans.
acteerwerk is volgens Nederlandse traditie wat houterig, met uitzonderingen van de hoofdpersonen en dan met name Willems, die het voor elkaar krijgt met sympathie naar de bad guy te kijken.
al met al voor Nederlandse begrippen zeker geen slechte prent en een prima tussendoortje.

avatar van flaphead
beetje jammer dat ik dan net een sterke Nederlandse acteur ontdekt denk te hebben, blijkt ie overleden te zijn. bizar.

avatar van Askikker
Ging allezins naar vier sterren toe.
Geweldig geacteerd, en goed verhaal.
maar het eind........ (heb ik iets gemist?)

Jeroen Brouwer is (helaas; was) toch wel een topper!

Ik vond het helemaal geen onaardige film. Net even terug gezien en heb er van genoten. Boeide tot het laatste moment. En Jeroen?(RIP) Die zette een geweldige en geloofwaardige boef neer! Al met al een hele leuke en spannende telefilm!

Askikker schreef:
Ging allezins naar vier sterren toe.
Geweldig geacteerd, en goed verhaal.
maar het eind........ (heb ik iets gemist?)

Jeroen Brouwer is (helaas; was) toch wel een topper!

Ben het volledig eens met jou, behalve dan het feit dat Jeroen Willems dood is, en niet Jeroen Brouwers die bovendien een schrijver is, en die nog steeds leeft!!
Eindelijk weer eens een film zonder die Barry Atsma, en Frank Lammers, waarbij je iedere keer aan die klote jumbo reclame moet denken, alleen nu is deze goede acteur (Jeroen Willems) dood, en dus krijgen we nu weer van die reclame acteurs, of B- acteurs!!

avatar van Flitskikker
Gisteren weer gezien op tv.
Jeroen Willems op z'n best. Wat heeft hij Mirko geweldig goed neergezet.
Soms zakt het tempo wat in, maar de rauwe martel(?)scènes maken veel goed.

avatar van Rickyman
Een hele goede Nederlandse misdaad/thriller, prima acteerwerk met een uitstekende Jeroen Willems. Een rauw en spannend verhaal en wordt het nogal vlot verteld. Misschien toch een beetje cliché.. Maarja, d'r zijn er nog weinig die iets orgineels weten te verzinnen.

Waku schreef:

Jij ziet ze echt vliegen hoor, want die maffia zoon knippert totaal niet, kijk maar terug op uitzending gemist, misschien was je stoned ? haha
Goede film, jammer dat de beste Nederlandse acteur helaas dood is!!
Jeroen Willems R.I.P.

avatar van Flitskikker
The main man!! schreef:
[...]

Goede film, jammer dat de beste Nederlandse acteur helaas dood is!!
Jeroen Willems R.I.P.

Hij knippert wel degelijk (op Uitzending Gemist op 00:18:30, rechtsonder), maar het was mij ook niet opgevallen.

avatar van Gang_Star
Degelijke misdaadfilm waarin een speciale politie-eenheid achter een topcrimineel aangaat. Het eerste wat in deze film opvalt is de kleurenfilter wat voor wat extra sfeer zorgt. Het verhaal is niet speciaal, maar tegelijk toch redelijk interessant. Kent zijn rauwe en harde scenes, waarin met name de liquidaties uitblinken. Jeroen Willems zet met zijn vertolking als Mirko een goede misdadiger neer. De film is niet bepaald spannend helaas, maar kent nog wel een enkele verrassing met bijvoorbeeld 'de mol'.
Een degelijke film, die zeker niet tegenvalt, maar die zich helaas ook niet kan onderscheiden naar meer.