Mercado de Futuros (2011)

Alternatieve titel: Futures Market

Spanje
Documentaire

geregisseerd door Mercedes Álvarez

De Griekse poëet Simonides van Ceos staat bekend om zijn fabelachtige geheugen en als de grondlegger van de kunst om herinneringen in de geest vast te leggen. In Mercado de Futuros lopen bespiegelingen van Simonides als een rode draad door commentaarloze opnamen, die reflecteren op verleden, heden en toekomst. De beelden van de handel in verleden worden afgewisseld met die van handel in de toekomst: op een onroerendgoedbeurs verkopen mannen in pakken woningen die alleen nog op papier bestaan, en op een optiebeurs wisselen in nerveuze telefoongesprekken abstracte getallen van eigenaar. Tussendoor leveren niet alleen Simonides, maar ook tijdloze kunstwerken en de krasse marktkoopman Jésus Castro commentaar op een steeds hectisch wordende samenleving.