Afuro Tanaka (2012)

Alternatieve titel: Afro Tanaka

Japan

geregisseerd door Daigo Matsui
met Shôta Matsuda, Nozomi Sasaki en Lily Franky

Hiroshi Tanaka heeft een haardos die vergelijkbaar is met die van Afro-Amerikanen uit de jaren zeventig: een afro. Hij laat dit echter niet doen in een kapsalon, maar is hiermee geboren. Om wat minder op te vallen verhuist hij naar Tokio en werkt daar hard. Op zijn vierentwintigste heeft hij echter nog geen vriendin, terwijl hij wel snakt naar een relatie. Dan komt de mooie Aya Kato bij hem i de buurt wonen.

Lollig.

Toch kan je moeilijk anders zeggen dan dat er een tijd was dat een film als deze minstens 4* waard was, als het al niet meer was. Die jaren liggen jammer genoeg al even achter ons, de laatste paar jaar zijn dit soort filmpjes wat droger en minder uitbundig geworden, vooral qua regie dan.

Afro Tanaka is een perfect voorbeeld. Levend geworden manga dit, met een hoofdpersoon die een hele film lang met een enorme afro rondloopt en probeert aan een vriendin te komen terwijl z'n vier jeugdvrienden allen al een levensgezel gevonden hebben.

Cue een paar kleurrijke personages, overdreven acteerwerk, wat maffe situaties en een verhaaltje met een paar nerds die maar moeilijk aan een date geraken. Het enige addertje zit op het einde, wanneer Tanaka het meisje NIET krijgt, een leuke variatie maar je maakt er een film niet beter of slechter mee.

Het is allemaal wel leuk, maar de regie is gewoon wat karig. Met mensen als Katsuhito Ishii of Hitoshi Matsumoto en films als Survive Style 5+ of Donju in het achterhoofd liggen de verwachtingen gewoon iets hoger. Zeker geen vervelende film, best de moeite een keertje te kijken, maar Japan mag weer eens een tandje bijsteken.

Film draait om de pogingen van een jongeman met een meer dan opvallende haardos, die aangespoord door zijn ongelikte vrienden op zoek gaat naar een vriendin. Dat is op zich een aardig uitgangspunt voor een vrolijke film. Echter de wijze, waarop Shōta Matsuda met lompe, schreeuwerige commentaren en het trekken van gekke bekken invulling geeft aan zijn centrale rol, haalt de film finaal onderuit. Met het onbehouwen gedrag van zijn vrienden kan ik al evenmin uit de voeten. Het is allemaal erg overdreven en veel te vet aangezet. Samengevat: wat mij betreft een tegenvaller dus.