Liar Game (2012)

Japan
Drama / Thriller

geregisseerd door Hiroaki Matsuyama
met Shôta Matsuda, Mikako Tabe en Mana Ashida

Het Liar Game spel wordt opnieuw leven ingeblazen. Het doelwit is dit keer maar een persoon: Shinichi Akiyam. Door een nieuwe heldin, Shinomiya, moet Shinichi nu het spel spelen wat hij tot nu nooit zelf wilde spelen. Daarnaast zijn er nog negentien andere spelers en is de hoofdprijs niet minder dan twee miljard yen.

Leuk.

Ooit het vervolg gezien, die kon ik toen ook wel pruimen. Da's echter al een paar jaar geleden, dus was ik alweer lang vergeten in welke richting deze film zou gaan. Maar mensen die hier zin in hebben zou ik toch aanraden de films in juiste volgorde te kijken.

Stramien van deze film is gelijkaardig aan z'n opvolger. Een aantal spelers worden bij elkaar gebracht binnen een Saw-achtige opzet, maar dan zonder de gore. In de plaats komt een spel van macht en verraad dat stap voor stap ui de doeken gedaan wordt.

Het spel zelf is complex genoeg, maar elke stap wordt netjes uitgelegd en geen enkele taktiek wordt achtergehouden. Als kijker moet je dus vooral volgen, niet zozeer zelf puzzelen (al kan je hier en daar best wat gokjes wagen, voor de liefhebbers). Het is een duidelijke keuze van de makers die best goed uitpakt, maar ik vermoed dat sommige mensen liever een andere versie van deze film gezien hadden.

Acteerwerk is sterk over de top, zo ook de stilering. Moet je een beetje liggen, maar ik kon het wel waarderen. Lekker blits en vlot in beeld gebracht, met een wat gekke dreunende soundtrack eronder. Het zorgt er in ieder geval voor dat het nergens saai wordt.

Enkel het einde was een stevige tegenvaller. In een film waar er zo'n harde en gemene spelletjes gespeeld worden had er een steviger einde ingemoeten. Nu voelt het vooral als een cop-out aan, iets wat deze film niet kon gebruiken.

Maar verder, heerlijk vermaak.