El Satánico (1968)

Mexico / Puerto Rico
Drama / Misdaad

geregisseerd door José Díaz Morales
met Santanón, Libertad Leblanc en Miguel Ángel Álvarez 'El Men'

De dwerg El Satánico (Santanón) is de leider van een bende en erg jaloers en bezitterig. Samen met zijn vriendin (Libertad Leblanc) en vriend (Miguel Ángel Álvarez 'El Men') maakt hij gebruik van zijn lengte om zich, verstopt in een koffer, in te breken in warenhuizen. Rijk worden ze er echter niet van, en als een grote klus op hun pad komt, besluiten ze daarop in te gaan. Als de dwerg verliefd wordt op een jonge, blinde vrouw, besluit hij om de toekomstige buit te gebruiken voor een operatie waardoor zij weer zal kunnen zien. De andere bendeleden, die hem heimelijk toch al verachten om zijn lengte, krijgen hier al snel lucht van.

Hun bestaan is reeds aangetoond : goedkope exploitationfilms met Libertad Leblanc...het karakter ervan zal gekend zijn, ook hier weer vertolkt ze een cockteasende en gewetenloze blonde bitch. Minder doorsnee- bij mijn weten- is de rol van Santanon hier. Deze dwerg was doorgaans een komische sidekick, vaak ook juist van heldinnen in het "goede kamp ". Zijn rol hier lijkt een ironische omkering daarvan te zijn in iets wat je een soort over the top noir/ telenovela zou kunnen noemen.
We zijn dus op Puerto Rico, beginnen niet met zon zee en strand maar in een warenhuis waar Santanon van zijn gebrek aan lengte gebruik maakt om op simpele doch ingenieuze wijze de kluis open te breken. We weten dat hij dit doet met hulp van Leblanc en Roberto/ Alvarez, we weten ook dat deze dwerg de leider van de bende is en een heuse criminele mastermind.
We raken op telenovelaterrein verzeild als Santanon de schone maar..blinde Alicia ontmoet. Gelukkig toeval : de minuscule anti- held klinkt als een topluchador van 100+ kilo ! Alicia wordt dan ook verliefd op hem, voor de arme stakker een unicum. Hij twijfelt dan of hij het geld echt zal gebruiken om haar via een operatie weer te laten zien : dan zou ze immers zijn echte identiteit achterhalen....niet alleen die van Santanon de dwerg, maar ook van Tony, de gangster en desnoods killer.
Die andere persoonlijkheid ontmoeten wij in wat gelukkig wel de hoofdmoot van de film is : het noir meets exploitation gedeelte, met Leblanc dus wederom als femme fatale die de arme dwerg die uiteraard een crush op haar heeft, genadeloos cockteast en vernedert. Dat moet wel een keer fout aflopen...de film doet nog wel de moeite om ons te vertellen hoe de 3 bij elkaar zijn gekomen en ooit een bende hebben gevormd via een noirish flashback, die ons naar een stripclub meets bordeel voert, waar we Leblanc als gebruikelijk zien strippen en haar tieten ontwaren in de schaduw. .
Alles lijkt dan ook te gaan duiden op een tragische ontknoping als Leblanc en Santanon elkaar definitief beu zijn en besluiten zich van elkaar te ontdoen. Hoe dat allemaal uitpakt moet u zelf zien, maar het gebeurt op tamelijk originele wijze met een frappant laatste shot.
Minder slecht dan je zou denken op grond van de regisseur- Mexicaan Morales, z- cinema regular- en de pulp fictie inhoud. Het heeft een prettige locatie, Leblanc die halfnaakt rondhupst, en genoeg idiote vondsten om de bescheiden speelduur adequaat mee te vullen. Morales' pogingen tot croscutting waar hij dol op lijkt te zijn kun je met enig understatement onhandig noemen en de production values zijn bescheiden, maar wat verwacht je. Tenminste is geprobeerd er iets van te maken, en zo rampzalig is het eindresultaat niet eens.
Kan worden gedownload met fansubs, kwaliteit so- so.

Waarom stemmen jullie hier zelf niet op eigenlijk ?