Sweetwater (1988)

Zweden / Noorwegen
Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Lasse Glomm
met Bentein Baardson, Petronella Barker en Martin Disch

Het echtpaar Allan (Bentein Baardson) en Lisa (Petronella Barker) ontvlucht met hun zoontje een door oorlog en geweld verwoeste stad om een vredig bestaan te vinden op een vuilnisbelt. Andere overlevenden, waaronder een pooier en zijn hoer, een abortusdokter en een doofstomme reus, komen de rust verstoren.

Intrigerende film over een aantal dropouts die na een oorlog de chaos en de wetteloosheid van een stad (Sweetwater) ontvluchten en aan de rand van de stad op een vuilnisbelt proberen te overleven. Het gaat om een echtpaar met hun zoontje, twee nogal vreemde broers, een arts met zijn ziekelijke vrouw en een prostituee met haar aan drank verslaafde pooier.

Personages waar je niet veel over te weten komt. Verwacht sowieso geen eenduidig verhaal. De film bestaat voornamelijk uit min of meer met elkaar verband houdende gebeurtenissen, die je zelf maar moet interpreteren en in het grote verband moet zetten. Sfeer en atmosfeer gaan boven het verhaal. De man, Allen (Bentein Baardson), keert regelmatig terug naar de stad, naar zijn werk bij een benzinestation. We zien gigantische bergen puin, verwoeste gebouwen, verwrongen staal en beton, maar wat er nu precies gebeurd is, komen we niet te weten. Wel dat de stad beheerst wordt door elkaar bestrijdende gangs. Opvallend zijn de sombere en donkere beelden van de stad in contrast met het zonnige buitenleven op en rond dat gebied van de vuilverwerking.

Ergens speelt het idee van dat groepje mensen, als zouden zij de aanzet tot een nieuwe bevolking moeten vormen. Zo krijgt de vrouw ook een kind. Maar het wordt liefdeloos ontvangen. Seks is nergens ver weg, maar het is geen straf om naar de borsten van Lisa (Petronella Barker) of het lijf van Mary (Alphonsia Emmanuel) te moeten kijken. Een rare film, waarin ze Noors praten in een omgeving die zeker niet in Noorwegen is. Maar waar wel, valt evenmin te achterhalen. Schijnt gebaseerd te zijn op twee boeken van de Noorse schrijver Knut Faldbakken.