• 8.353.985 stemmen

Wu Hu Jiang (1974)

Actie / Drama | 91 minuten

Genre: Actie / Drama

Alternatieve titels: The Savage 5 / Five Tiger Generals / Ng Foo Jeung / 五虎將 / 五虎将

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Cheh Chang

Met onder meer: David Chiang, Lung Ti en Kuan Tai Chen

IMDb beoordeling: 6,5 (279)

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Plot Wu Hu Jiang

Een gevaarlijke bende criminelen hebben bij een bankoverval diverse mensen gedood en besluiten in een afgelegen dorp onder te duiken. Daar terroriseren ze al snel de dorpelingen, waarbij ze over lijken gaan om de lokale slotenmaker te dwingen de gestolen bankkluis te openen. De slotenmaker, een zieke rondtrekkende kunstenaar en enkele anderen kunnen de vernedering niet meer aan en besluiten wraak te nemen. Deze 'Five Tiger Generals' zijn de enige hoop van de inwoners en een dodelijke strijd ontvouwt zich.

imageimage

Fang Yi-fei

Wei Ming-hui (as Li Hsiu Hsien)

Yao Kuang

avatar van Metalfist

Metalfist

Seven Samurai, Cheh Chang style

Ik heb het hier al wel eens eerder gezegd, maar ik blijf een zwak hebben voor het oeuvre van Chang Cheh. Het is sowieso één van de meest bekende gezichten in de Shaw Brothers catalogus, maar het merendeel van zijn werk behoort ook simpelweg tot het beste uit diezelfde catalogus. Ik ben misschien een beetje bevooroordeeld omdat het dankzij zijn films is dat ik de productiemaatschappij verder ben gaan uitdiepen, maar ik spring toch nog altijd een tikkeltje hoger in de lucht wanneer ik een Shaw Brothers Blu-Ray/DVD vind en het is er eentje van de hand van Cheh.

En met The Savage Five wordt meteen ook weer duidelijk waarom. De liefhebber van Aziatische cinema zal ongetwijfeld ooit al wel eens Seven Samurai van Akira Kurosawa gezien hebben (of op zijn minst één van de vele afgeleiden zoals The Magnificent Seven) en het mag duidelijk zijn dat dit hersenspinsel van Cheh en Kuang Ni daar niet ver van afwijkt. Betekent dat dat we hier met een goedkope kloon zitten? Absoluut niet! De Engelstalige titel is een beetje vergezocht aangezien onze Five helden absoluut niet Savage zijn, maar daar zit dan ook juist de kracht. Geen vechters die zich onaantastbaar wanen en graag hun vechtkunsten showen, maar gewoon een stel inwoners in een klein dorpje die de komst en het bijhorende geweld van een stel bandieten niet meer kunnen aanzien. Genoeg spanning en emotie, fijn ook dat niet iedereen het overleeft, en met zijn speelduur van ongeveer 90 minuten is dit bovendien een erg lekker compact filmpje geworden. Beetje Western-achtig ook nog trouwens doordat één van de bad-guys zowaar twee pistolen aan zijn riem heeft hangen. Geeft net dat beetje extra tegengewicht ten opzichte van de gebruikelijke kungfu in dit soort films.

En de focus ligt eigenlijk zelfs niet op de kungfu zelf. Normaal gezien valt of staat dit soort films met hoe goed de good guys en de bad guys kunnen vechten en hoewel dat in The Savage Five ook wel een belangrijk element is, wordt er van de cast meer 'acteren' gevraagd dan gewoonlijk. Zo weet Chen Kuan-Tai een zekere diepgang in zijn rol van Ma Dao te brengen zonder al te veel woorden te gebruiken, is David Chiang een geweldige speelse dief en is er ook niets aan te merken op Ti Lung, Danny Lee en Wong Chung. De dynamiek tussen hen oogt enorm vlotjes ook, het zijn niet de typische broeders maar gewoon een aantal inwoners die zich tegen wil en dank terugvinden als de mannen die gaan opkomen tegen de slechteriken. Toffe slechteriken trouwens, echt zo'n bende waarvan je vanaf het eerste moment gelooft dat er niet veel goeds van kan komen. Toch ook nog even Wong Bing Bing als San Niang vermelden. Een zeldzame vrouwelijke bijrol die veel te betekenen heeft.

Een verhaal van moed en wraak, het is iets dat we al wel vaker hebben gezien. De uitwerking van Cheh is echter geweldig te noemen en eerlijk gezegd.. ik ben ook gewoon een enorme fan van dit soort verhalen waar een selecte groep het tegen een gevestigde waarde moet opnemen. De bandieten hebben op alle vlakken de overmacht en toch blijft het spannend tot op de laatste minuut met een wel erg mooie eindscène.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

Een wederom een uitstekende Martial Arts film van regisseur Cheh Chang, die al vele klassiekers van dit genre op zijn naam heeft staan. Voor de liefhebbers een must see. Ik heb o.a. veel van dit genre in mijn prive videotheek, maar een film streaming dienst met alle soorten vechtstijlen, zou zeker een aanwinst zijn op de markt. The Savage 5 heb ik vanavond vanuit mijn eigen videotheek met veel plezier gekeken.