Nebe a Dudy (1941)

Protectoraat Bohemen en Moravië
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Vladimír Slavínský
met Jaroslav Marvan, Jindrich Plachta en Jana Romanová

Rudolf Bartoš, eigenaar van een boerderij, steengroeve en fabriek, is steenrijk en zijn werknemers vrezen hem. Hij is onaangenaam in contact, snel geïrriteerd en ongenaakbaar. Op een dag valt hij van een steile helling en bezeert zich flink. De steenhouwer Fábera vindt hem kermend van de pijn en brengt Rudolf naar zijn huisje. Fábera woont daar met zijn mooie dochter Anca en zijn wees geworden neefjes. Rudolf brengt enkele dagen door in het gezelschap van deze arme, maar liefhebbende mensen en zijn visie op de wereld verandert volledig.