Toki Rakujitsu (1992)

Alternatieve titel: Faraway Sunset

Japan

geregisseerd door Seijirô Kôyama
met Tatsuya Nakadai, Yoshiko Mita en Hiroshi Mikami

Noguchi Shika, de vrouw van een nietsnut van een boer, bevalt in 1876 van haar zoontje Seisaku. Op een dag valt Seisaku in de haard als zijn moeder er even niet is en verbrandt ernstig zijn hand. Door zijn misvormde hand wordt hij al gauw gepest, maar zijn moeder blijft hem naar school sturen. Daar vestigt de leraar Kobayashi Sakae al gauw de aandacht op de slimme jongen. Sakae beweegt Seisaku zijn hand te laten opereren en vooral door te gaan met studeren. Biografie van de Japanse microbioloog Hideyo Noguchi, die de oorzaak van syfilis ontdekte.