ad

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Wannie de Wijn

Met onder meer: Wilbert Gieske, Will van Kralingen, Huub Stapel

IMDb beoordeling: 6,6 (73)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 23 februari 2012

• Google Play Bekijk via Google Play

Over De Goede Dood

Als Bernhard (Wilbert Gieske) kiest voor euthanasie, maakt dat heel wat los bij zijn naasten. Op de laatste avond die ze samen beleven wordt gezongen, gelachen en gehuild. Maar de twijfels en dilemma’s overheersen, met het pijnlijke besef dat Bernhard er de volgende ochtend om 9 uur niet meer zal zijn.

avatar van Stephan

Stephan

Goede trailer zeg. Stapel en Gieske zijn nu al interessant.

avatar van schuurbeest

schuurbeest

Ik heb deze film als toneelstuk gezien met exact dezelfde acteurs. Vind het nog steeds een van de mooiste toneelstukken die ik gezien heb en vind het geweldig dat het verfilmd is met dezelfde spelers.Ben zeer benieuwd.

• 20917 berichten

Op zondag 19 februari wordt exclusief voor VARA-leden en abonnees van de VARAgids een gratis voorpremière georganiseerd van de film ‘De Goede Dood’ van de regisseur Wannie de Wijn.

Extra info:

Op zondag 19 februari om 11.00 uur in bioscoop Het Ketelhuis in Amsterdam, en om 11.00 uur in bioscoop Louis Hartlooper Complex in Utrecht.

leden.vara.nl: Gratis preview ‘De Goede Dood’

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

De trailer is ontroerend in zijn simpelheid. Ik ben heel erg benieuwd.

avatar van Elineloves

Elineloves

Eerste wat ik dacht toen ik de cast zag: '' Het is mij, Robert. '' Ja, ik blijf Gieske als Robert zien, na al die jaren in Goede Tijden Slechte Tijden. Toch was ik zeer benieuwd naar hem, los van dat personage. En Huub Stapel zie ik ook graag.

Begin van de film vond ik niet zo sterk. Voelde niks voor de personages en vond het allemaal wat te druilerig. Het is een zwaar beladen, emotioneel en verdrietig onderwerp, maar het wist me -nog- niet te raken. Het maakte niks bij me los. Misschien komt dat omdat je eerst de 'nabestaanden' leert kennen en de persoon in kwestie niet ziet. Daardoor voelde het voor mij wat afstandelijker. Ook daarna, toen Gieske wel in beeld was, deed het me vrij weinig. En dat zette me aan het denken.

Ik ben iemand die al huilt als Pikachu Ash kwijtraakt. Als een man zielig zit te huilen bij Dr. Phil. Als ze een reclame ziet van zielige zwerfhondjes. Hoe kan het dan dat dit zo ver weg voelde? Dat het verdriet van die mensen me niks deed, dat ik geen band met ze voelde? Wat niet wegneemt dat het natuurlijk verschrikkelijk is voor iedereen die er mee te maken krijgt.

Aan het acteerwerk heeft het niet gelegen, want dat was best goed. Misschien ben ik gewoon van steen. Misschien begrijp ik de 'kracht' van deze film niet. Misschien zou het mij meer raken wanneer ik zo'n situatie zelf zou hebben meegemaakt.

Ik weet niet waarom het me niet veel deed. Ben benieuwd of ik de enige ben die het zo ervaarde.

gauke

In 2008 reeds in het theater gezien en het indruk makende toneelstuk, met vlijmscherpe dialogen, werd toen terecht onderscheiden met de toneel publieksprijs. En alle goede bedoelingen ten spijt leent dit verhaal zich beter voor het theater dan het witte doek, dat automatisch meer afstand schept.

• 20917 berichten

Drama dat vrij luchtig begint en na het einde toe een grote indruk bij me heeft losgemaakt ook door de uitstekende acteer prestaties met name Stapel en Wilbert Gieske waren briljant.

Je gaat denken wat als mijn vader ,vrouw , moeder zus of broer.......phfff bha

avatar van robertus65

robertus65

Huub Stapel was wel lekker op dreef in erg toneelachtige film. Normaal heb ik het niet zo met deze stijl, maar dit keek wel lekker weg.

avatar van erpunited

erpunited

Ik vond de film tegenvallen. Erg langdradig

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Omdat ik wist dat dit een toneel verfilming was wist ik wat ik kon verwachten. Maar het viel mij allemaal reuze mee. Het is echt niet zo'n slechte film. Er wordt redelijk goed geacteerd. Leuk om Wilbert eens iemand anders te zien spelen. En Huub doet het ook erg goed. Maar ook Will. Ik blijf het moeilijk vinden, hoe een licht vertandelijke beperkte rol wordt neergezet. Ik werk zelf met deze doelgroep en deze mensen lijken daar (vaak) totaal niet op. Veel te overdreven gespeeld. Maar goed, dat gebeurd ook zo vaak met overdreven, verwijfde homo's in series en films. Totaal niet realistisch.

avatar van Sopherian

Sopherian

Vond het een super slechte film! heel saai en heel langdradig.

avatar van henkula

henkula

In het algemeen heb ik geen affectie met een film naar een toneel stuk, veel drukke mensen in één kamer. Gieske was niet de beste keus, ik begrijp niet dat een man zo lang in een soap kan blijven. Al met al toch geen onaardige film, met een dikke stempel van Huub Stapel.

avatar van boozebelly

boozebelly

Tsja, zoals al vaker gezegd hier is dit meer een toneelstuk dan een film. Daar moet je van houden denk ik. Het gebrek aan zonlicht en de overdaad aan decorbouw zaten mij in ieder geval niet echt lekker.

Ik moet wel zeggen dat ik het allemaal wel net boeiend genoeg vond om te blijven kijken. Ook het acteerwerk vond ik nou niet beroerd te noemen.

Helaas wist deze prent mij ondanks het zware onderwerp op geen enkele wijze te ontroeren en dat is toch wel een must. Ik kan me voorstellen dat wanneer het jou wel pakt je hier best een goede kijkbeleving aan zult hebben. Voor mij was het het allemaal net niet.

avatar van Phantasm

Phantasm

Redelijk drama dat lekker wegkijkt.

avatar van sperwer 27

sperwer 27

(Gezien op 22/11/2019)

'Morgen gaat mijn vader dood'. Het zijn de woorden van dochter Sam. Haar vader heeft zijn eigen dood gepland. De huisarts zal de euthanasie uitvoeren.

De dag en de avond voordien staat in het teken van afscheid.

Bij zo'n gegeven wordt je stil. De regisseur maakte er een waardige film van. Hij is gemaakt naar een toneelstuk en dat is er helaas aan te zien. Wat ik het meest gemist heb, is echte emotie.

Maar verder doe ik er niets aan af. Het is een bijzondere film, die zeker binnenkomt.

Zo nu en dan eens stilstaan bij onze eindigheid, laat je beseffen welke mensen en dingen er echt toe doen.