Scuola Elementare (1954)

Italië
Familie

geregisseerd door Alberto Lattuada
met Ugo Attanasio, Riccardo Billi en Lise Bourdin

Dante Trilli (Riccardo Billi) is een onderwijzer in Milaan, Zuid-Italië. Pilade Mucci, een jeugdvriend van Dante, werkt daar ook en de twee zijn gelukkig herenigd. Dante wordt verliefd op de mooie Laura, een invalkracht. Zij verlaat al snel de school en krijgt een goedbetaalde baan als model. Dante heeft liefdesverdriet en besluit zijn aandacht volledig te richten op het helpen van Pilade met zijn nieuwe uitvinding. Hoewel hun inspanningen het tweetal in eerste instantie op de rand van de financiële afgrond brengt, lacht het geluk hen weer toe als een industrieel bedrijf het octrooi koopt.