El Más Fabuloso Golpe del Far-West (1972)

Alternatieve titel: The Boldest Job in the West

Spanje / Italië / Frankrijk
Western

geregisseerd door José Antonio de la Loma
met Mark Edwards, Fernando Sancho en Carmen Sevilla

Een Mexicaanse bandiet laat zich arresteren om ongemerkt een bankroof voor te bereiden. Hij spreekt met zijn medeplichtige af in de besneeuwde bergen, waar degene met de buit echter niet komt opdagen. Dit is de tactiek van de twee bedenkers die de andere bendeleden elkaar laten uitroeien.

Er bestaan er niet zoveel van : eurowesterns beinvloed door Mc Cabe en mrs. Miller...logisch gezien het bouwjaar van die film toen het genre al in verval was, en ook niet meteen een inhoudelijke of stylistische invloed. Eerder de setting en decors. Natuurlijk zijn er meer spaghetti's die in de sneeuw spelen, met IGS als gekendste voorbeeld. Bovendien werd bijna gelijktijdig het veel gekendere condenados a vivir gedraaid op dezelfde locaties zo'n beetje in de Pyreneeen. Dat de Altman film echter invloed had op deze kunnen de sceptici alleen al afleiden uit de buitenissige outfit van Lulli hier, die de Bojarendracht van Beatty in extravagantie naar de kroon steekt.
Het is dan ook de meest fabuleuze heist van the northwest en niet the southwest, uitgevoerd op de schijnbaar best beveiligde bank ter wereld...al leek me dat mee te vallen. Heist westerns zijn verder niet meteen wat je noemt uitzonderlijk, al krijgt de aanloop er naar toe hier meer dan gebruikelijk de aandacht en neemt hij de halve speelduur in beslag.
Degenen die hem gaan uitvoeren zijn voor de genreliefhebbers zeer gekende gezichten, de leider van het stel is Edwards als Michigan , als companen heeft hij onder anderen de zgn. Mexicaan Sancho , reeds vernoemde Lulli, macho Bravo, en - issie weer- Brana , een deserteur in us cavalry uniform. Gemakshalve is er ook wat- narratief tamelijk overbodig- vrouwvolk toegevoegd: Bravo dartelt met de - olala- zussen Carroll en Sevilla, Sancho wordt terzijde gestaan door Shepard die hier een zgn. Mexicaans hoertje moet voorstellen.
De heist slaagt en daarna kan het gebruikelijke spelletje waarin de baddies elkaar uitroeien beginnen. Er blijven twee man over...of zijn het er stiekem toch 3 ? Volgt een tamelijke z- film twist waarna er nog 1 overblijft, plus een ironisch slot : Sancho is als enige overgebleven, merkt dat het met goud beladen paard hem gesmeerd is, en wel naar....het stadje waar hij net de bank heeft beroofd. Als hij daar arriveert, blijkt dat men hem aanziet voor degene die de bende heeft uitgeroeid en krijgt hij een aardig bedrag aan bountygeld toegestopt ! Een eerder ironisch dan kluchtig slot voor de verandering, en in feite- hoera liefhebbers- de enige vorm van humor in de film.
Een redelijke western van de la Loma die niet zo heel veel films in het genre regisseerde, wel veel schreef. Dat de intrige hier meer weg heeft van crime dan western hoeft niet te verbazen, hijzelf is als regisseur vooral gekend dankzij zijn cine quinqui films als perros callejeros.
Hoewel redelijk en naar genrebegrippen zorgvuldig uitgewerkt met een opmerkelijke setting gefotografeerd door Burman, is hij vreemd genoeg in de tamelijke vergetelheid geraakt en is er nog steeds geen fatsoenlijke DVD release, slechts obscure VHS en. Weet iemand of er een Hollandse VHS is ?