Stand-by (2000)

Frankrijk

geregisseerd door Roch Stéphanik
met Dominique Blanc, Roschdy Zem en Patrick Catalifo

Als ze op het punt staan om in te schepen voor hun verhuizing naar Buenos Aires, kondigt Gérard Hélène aan dat hij haar verlaat. Ze blijft gechoqueerd achter op het vliegveld. Ze verft haar haar, verandert haar stijl, klampt een paar klanten aan en wordt vrienden met een barkeeper, Marco.

Weinig waarschijnlijk, absurd en zekerlijk ongewoon dit verhaal dat niettemin boeit en waar in het ganse middenstuk, precies omdat het zo ongewoon is, het beslist amusant is om het avontuur van Hélène te volgen. Gelukkig wordt dit personage neergezet door een sterke en veelzijdige Dominique Blanc, die trouwens beloond werd met een César.
Rauwe en frivole dialogen kruiden deze film, die ondanks de dramatische achtergrond, louter als ontspanning te beleven is.