• 8.487.131 stemmen

The Lathe of Heaven (1980)

Sciencefiction | 105 minuten

Genre: Sciencefiction

Oorsprong: Verenigde Staten / West-Duitsland

Geregisseerd door: Fred Barzyk en David R. Loxton

Met onder meer: Bruce Davison, Kevin Conway en Niki Flacks

Plot The Lathe of Heaven

George Orr heeft een bijzondere gave: hetgeen hij droomt wordt werkelijkheid. Om zijn dromen te onderdrukken slikt George medicijnen, maar liever ziet hij dat hij van deze gave afraakt. George roept de hulp in van psychiater Dr. Haber, die hem hopelijk kan genezen. In eerste instantie is Dr. Haber sceptisch, maar na experimenten onder hypnose lijkt hij van gedachten te veranderen.

Dr. William Haber

Heather LeLache

avatar van Dopke

Dopke

Aandoenlijk.

Een film die op Internet nog wel eens hoog verschijnt in favoriete science-fiction film lijsten. Met een plot als dit kun je natuurlijk veel kanten op. Ik verwachtte door de waardering een oerzwaar drama waar de grenzen van werkelijkheid en fictie worden afgetast zoals in Eternal Sunshine and the Spotless Mind, gecombineerd met de diepgang van in Solyaris of 2001 en de psychische verwardheid van 12 Monkeys. Ik was geprikkeld door de Internet berichten, maar vreesde dat een dergelijk monster van een film teveel van het goede zou zijn.

Maar het was eigenlijk niets van dat. De film begint uiteraard erg mysterieus, maar blijft voor de rest bijzonder lichtvoetig ondanks dat bijv. nagenoeg de hele wereldbevolking is verdwenen. Het concept blijft bij het concept, zonder dat er te diep ingegaan wordt op wat een concept als dit filosofisch betekent. Je stoort je niet teveel aan de onlogischheden en karaterontwikkelingen, maar kan genieten van de leuke ontwikkelingen.

De film is oorspronkelijk een tv film, dus het ziet er zeer low budget uit met groezelige beelden en lachwekkende elemten (die gele auto! en die aliens), maar omdat je niet het gevoel hebt dat de film zich te serieus wil nemen werkt dit alleen maar in het voordeel van de film.

Erg leuke film. Ben blij verrast.