Mit Meinen Heißen Tränen (1986)

Alternatieve titel: Notturno

Oostenrijk
285 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Fritz Lehner
met Udo Samel, Daniel Olbrychski en Wojciech Pszoniak

1823. Franz Schubert is terminaal ziek. Hij bevindt zich nog in het ziekenhuis, maar binnenkort mag hij dat verlaten. Wenen is vol leven, maar voor Schubert is het moeilijk om opnieuw in het dagelijkse leven te stappen. Hij voelt een zekere afstand bij zijn grootmoeder en oude vrienden. En zelfs bij het meisje dat hem vermoedelijk met syfilis heeft besmet, vindt hij onbegrip. Niets is zoals vóór de eerste uitbraak van zijn ziekte.

Loepsaal
Genotzoeker Daniel Olbrychski (Schober) is fantastisch, de muziek behoeft geen toelichting.
D 959

avatar van adriemeijer
Heel, heel lang geleden heb ik deze fim gezien op tv. Nog jarenlang bleven sommige scènes in mijn hoofd rondhangen Vooral het deel waarin Franz met een pen noten aan het krabbelen is op papier terwijl een bromvlieg hem het werken haast onmogelijk maakt, vond ik schitterend. Werkelijk een prachtige en ontroerende film. Alle liefhebbers van actie, sensatie en een ruige soundtrack moeten maar met een wijde boog om "Notturno" heenlopen, voor de fijnproever is dit echter een indrukwekkend document.