De Moord op de Blanke Boer (2012)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Johan Eikelboom

Ongeveer vierduizend blanke Boeren-Afrikaners zijn er door zwarte Zuid-Afrikanen vermoord sinds 1994, vaak zonder aanleiding. Hierdoor zit de angst bij de blanke bevolking voor hun donkere landgenoten er goed in. Velen van hen gaan niet ongewapend de straat op. Kolonel Franz Jooste richtte een trainingskamp op, waar jonge jongens een extreem zware fysieke en mentale training ondergaan, om zich zo te kunnen beschermen tegen hun gekleurde landgenoten.

erg indrukwekkend heel harde documenteren met mensen die extreme meningen hebben.
leuk dat de presentator onderzoek hoe ze aan deze mening komen maar wel steeds kritische vragen blijft stelen.
het is hem op deze manier toch gelukt geen mening te geven aan de documenteren
niet voor iedereen een aanrader maar geeft een goed beeld van de situatie.

avatar van ArnoldusK
Een vrij onhandige 'documentaire' over een stelletje kortzichtige, wereldvreemde, bange blanke mensen die door een stelletje machtsbeluste oud-reservisten geïndoctrineerd wordt. De twee infographics in het filmverslag doen me goed en geeft een beetje inhoud aan deze docu, verder blijft het ver onder de maat, waarschijnlijk vooral door het inzetten van een vrij naïeve, verkapte EO-missionaris in den vreemden. Vragen als 'Terrible huh?' aan een man waarvan de vrouw twee uur geleden vermoord is tonen zijn uitermate hoge klasse. Ook in een van de laatste scènes, waar twee donkere mannen op het semi-nazi-kamp komen, laat hij de mogelijkheden ongebruikt om hier het onderste uit de kan te halen. Interessante materie, slecht mee omgegaan. 1,5*