Jeroen Jeroen (2011)

Alternatieve titel: Jerome Jerome

Nederland
Documentaire
73 minuten / 57 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door Petra Lataster-Czisch en Peter Lataster

Tijdens het wachten op de bus die de autistische Jeroen naar de opvang brengt, herhaalt zijn moeder het bijna als een mantra: ''Niet doen, Jeroen. Niet doen, niet doen, niet doen.'' Doordat er niet wordt gesneden ervaart de kijker aan den lijve hoe lang een paar minuten dan duren. In de twee dagen dat deze commentaarloze film Jeroen volgt, thuis en op de opvang, lijkt het alsof hij een bijna satanisch genoegen haalt uit het testen van het geduld van iedereen om hem heen. Wat zal de toekomst brengen voor deze tiener, die permanent zorg nodig heeft?

De manier waarop Jeroen zijn omgeving tergt is behoorlijk confronterend, maar veel verder dan dit gaat het helaas niet gedurende de gehele speelduur van 73 minuten.

Ik miste een beetje de context van de reden voor zijn gedrag.

Eeuwig respect voor mensen die de hele dag werken met dit soort kinderen, ik werd er serieus bloednerveus van. De verzorger uit de docu gaf naderhand ook een Q en A met wat uitleg.

De commentaarloze pure registratie van wat er gebeurt als je die jongen een tijdje filmt is wel confronterend en heeft zeker effect. Maar al met al niet voor iedereen geschikt, ik werd er knettergek van.

ik heb zelf autisme (asperger)
ga deze zeker bekijken.
wat ik ervan lees is deze jongen zwaarder autistisch dan ik.
ik woon trouwens ook begeleid.

Als jij gewoon op deze site stukjes kunt schrijven ben je sowieso heeel, heel, heel wat minder autistisch dan Jeroen.

klopt.
asperger word gezien als autisme light.
wat niet betekent dat ik er niet af en toe flink last van kan hebben.
ook zo erg als benX heb ik het niet.

avatar van adso
Prima realistische documentaire!
Vroeg me alleen af of mama en Kevin altijd zo’n engelengeduld
en zelfbeheersing hebben… en in hoeverre Jeroen extra zijn “satanische” best
deed omdat hij wist? dat hij gefilmd werd?

avatar van adso
Kortom... hoe realistisch is realistisch en in hoeverre spreek ik mezelf vervolgens tegen haha!

avatar van narva77
Heftig, maar ik wist al van te voren wat ik kon verwachten. Ik ken nl. zelf ook mensen die zo zwaar autistisch zijn (kern- of klassiek autisme). Maar Jeroen heeft daarnaast óók nog eens een verstandelijke beperking, dus in feite een zogenaamde "dubbele diagnose". Dat maakt de hulpverlening en verpleging alleen nog maar lastiger. De fly on the wall registratie maakte het geheel inderdaad erg indringend en effectief.

indrukwekkend hoe Kevin met hem omging.
weet hij kan er zelf niets aan doen, maar wat irritant is ie.
complimenten aan Kevin en zijn moeder, wat een geduld hebben die.
krijg zelf ook begeleiding, ben daar erg blij mee.
Waardeerde ze al zeer, maar nu nog meer',
wat mensen als Kevin doen is geen werk, maar een roeping.
Hij speelt het niet, hij is gewoon zo.
Een camera merk je op een gegeven moment niet meer op.
dikke voldoende.

avatar van predator
Qua sfeer uitstekend gedaan, vond het behoorlijk confronterend, maar ik miste een nadere uitleg.

avatar van Nicolage Rico
Tja, het is gewoon een camera 24 uur op een zwaar autistische jongen zetten en daar de heftigste stukjes van uitknippen.

Interessant natuurlijk om een kijkje te nemen in dat wereldje, al geeft Jeroen, Jeroen geen nieuwe inzichten.

Het geduld van de begeleiders en de ouders van Jeroen (en andere ernstig autistische mensen) is oneindig, en dat valt te prijzen. Ik werd al vermoeid terwijl ik van de bank naar deze docu keek. Het is dan ook niet gek dat ze Jeroen liever kwijt dan rijk zijn, maar wel proberen er het beste van te maken.

Lijkt me voor Jeroen overigens ingewikkeld om een camera continue op z'n huid te hebben. Ik denk dat dat een grotere reden is voor zijn heftige gedrag dan de - destijds - aankomende feestdagen waarover een begeleidster sprak.

Heb zo nu en dan wel moeten lachen om Jeroen, ook wanneer hij zegt "ik ga vandaag hartstikke mijn best doen" om vervolgens het hele huis te terroriseren.

Moeilijk om hier een cijfer voor te geven, maar puur als documentaire is het wat karig. Daarom 2,5*

avatar van Nicolage Rico
Toch maar verhoogd naar 3*. Nog een stuk gezien en het is toch wel erg vermakelijk/interessant.

avatar van movieminder
Aardige docu, maar eigenlijk ook alleen maar om Jeroen.
Maar ook ik miste wat antwoorden op vragen.
Er had naar mijn idee best wat meer info over Jeroen vermeld kunnen worden.
Zoals het nu is gedaan maakt het voor mijn idee dan ook niet helemaal een documentaire.