The Substance: Albert Hofmann's LSD (2011)

Alternatieve titel: The Substance

Zwitserland / Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Martin Witz
met de stem van Trevor J. Roling

Van wonderdrug tot zorgenkind: 'The Substance' toont de ontwikkeling van LSD vanaf de ontdekking van de stof in 1943 door de Zwitserse chemicus Albert Hofmann tot het Californische verbod erop in 1966. Getoond wordt hoe met de substantie werd geëxperimenteerd binnen de psychologie en op straat, waar het het psychedelische symbool werd van de hippiebeweging. Ontdekker Albert Hofmann komt als honderdjarige aan het woord over zijn eerste "verschrikkelijke ervaring" met de stof. Verder zijn er interviews met wetenschappers, met een lid van 'the merry pranksters' en met de autodidactische LSD-producent van goeroe Timothy Leary.

Trailer (YouTube)

Vanaf 3 mei in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

avatar van DwarreI
Interessante stof!

avatar van Mr Thee
ben wel benieuwd; de "verheerlijking" van de drug zou een nadeel zijn volgens recensenten

avatar van t.durden
Moeten ze zelf de drug nemen, komen ze erachter dat die verheerlijking gerechtvaardigd is

heet de persoon niet Albert ipv alfred?

avatar van Leo1954
Documentaire geeft aardig overzicht, maar niet veel nieuws.

avatar van Cellulord
Eindelijk eens een docu over LSD die de "stof" in een eerlijk daglicht laat zien. Er word hier duidenlijk op de gevaren gewezen die niet daar de drug zelf worden veroorzaakt maar eerder door het misbruik van de stof. Alhoewel men er een leuk feestje mee kan bouwen is het toch geen "party drug" maar eerder een middel om jezef en je omgeving te verkennen en nieuwe aspecten van "het mens zijn" te ontdekken.
Een docu die Hofmann & LSD op de juiste manier laat zien.