La Princesa de Éboli (2010)

Alternatieve titel: The Princess of Éboli

Spanje
150 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Belén Macías
met Belén Rueda, Hugo Silva en Eduard Fernández

Geïnspireerd op het verhaal van Ana de Mendoza (Belén Rueda), bijgenaamd de Prinses van Eboli; een vrouw die haar tijd ver vooruit was en het middelpunt van aandacht aan het hof van koning Felipe II (Eduard Fernández) in de zestiende eeuw. Als weduwe en moeder van tien kinderen begint ze een gepassioneerde verhouding met Antonio Pérez (Hugo Silva), de secretaris van de koning. Ze geniet het vertrouwen, respect en de liefde van de koning van wie zij, na een kortstondige affaire, in het geheim zelfs een kind heeft gekregen. Gebruikmakend van haar invloed aan het hof, bemoeit zij zich met staatsaangelegenheden en aarzelt zij niet om tegen de politieke en kerkelijke macht in te gaan. Doch wetend wat de koning voor haar voelt, vreest zij zijn reactie mocht hij ooit achter de relatie komen.