The Adventures of Tarzan (1921)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Robert F. Hill en Scott Sidney
met Elmo Lincoln, Louise Lorraine en Scott Pembroke

Tarzan wijst de liefde af van La, de koningin van Opar. Hij moet vervolgens de bolsjewiek Rokoff en Clayton weghouden van de stad Opar en wordt tegelijkertijd aangevallen door twee leeuwen. Hij valt in een spleet die werd veroorzaakt door een vulkaan en wordt zo bijna geofferd door zonaanbidders.

avatar van 606
Gefeliciteerd Movie acteurs de toevoeging is je gegund.

avatar van Brix
En de eerste stem is ook al binnen

Dank allemaal.
Ik ben best benieuwd naar de film. Het blijkt te zijn volgens de trivia van IMDB dat Elmo Lincoln voor zijn leven moest vechten tegen een echte leeuw, en het beest uiteindelijk heeft vermoord.

avatar van Brix
Dat verhaal over die leeuw hoort bij de eerdere film Tarzan of the Apes (1918)
Fragmenten daarvan zijn ook gebruikt als inleiding voor deze film serial.

Of het helemaal klopt is niet zeker.
Het ging om een oude leeuw die bovendien verdoofd was voor de filmopnamen.
Blijkbaar niet genoeg, met als gevolg dat verhaal over Lincoln die hem neerstak.

Daar zit nog een minder bekend slot aan.
Toen Lincoln (Tarzan) zijn "overwinningskreet" moest slaken (onhoorbaar uiteraard) en daarbij met zijn vuisten op zijn omvangrijke borst trommelde, zette hij een voet op die leeuw.
Door de druk ontsnapte er nog een laatste adem uit het dier, waardoor Lincoln zich rot schrok, omdat hij dacht dat de leeuw toch nog niet dood was.

Je kan ook goed zien in die scène dat Lincoln even wankelt

Er is een gloednieuwe documentaire over de productie van Tarzan of the Apes gemaakt, met enorm veel achtergrond informatie.
Die gaat in april in première,(in het kader van de 100 jaar Tarzan viering dit jaar) en is daarna op DVD te koop.
De titel is ' Lord of the Louisiana Jungle'.
Daarin zullen wellicht nog details over de bewuste scène belicht worden.

avatar van movie acteurs
Erg vermakelijke Tarzan Serial die gemaakt werd na het succes van de vorige film serial "Son Of Tarzan" uit 1920. Nou had ik liever de originele 15 delige serial gezien. Maar wat niet kan, kan helaas niet. Er is wel wat verwarring. Als ik het goed begrijp is dit een soort vervolg van "Lost" film Revenge of Tarzan 1920. Ook is dit een van de weinige films waar ik het remasteren niet vervelend vond.

The Adventures of Tarzan is een terug keer van Elmo Lincoln. Die ook als eerste Tarzan acteur begon in 1918. In 1920 speelde Gene Pollar en P. Dempsey Tabler de rol van Tarzan.
Adventures of Tarzan is een redelijk groot product voor die tijd . Het avontuurlijke gehalte is erg goed. Leeuwen en dan ook nog Arabieren. Wow, dat is pas een heftige mix .
Wel ogen sommige aspecten in de verschillende chapters hetzelfde. Tarzan maakt een leeuw dood, Jane en Tarzan zijn veilig samen, Jane is even niet bij Tarzan en komt alweer in gevaar. Het begint gelukkig niet te vervelen. Het verloop van deze vlot lopende chapters zijn erg amusant om naar te kijken. Nou komen sommige dingen vrij over the top over en ook wat onwaarschijnlijk over. Maar dat heb je wel vaker met dit soort films, dus nee helemaal niet hinderlijk of zo. Ook doet Joe Martin hier in mee. Zo ook de film aap die ook samen stond met Gene Pollar. Elmo heeft hier een nieuwe Jane genaamd Louise Lorraine. In dat zelfde jaar speelde ze ook met hem in de film "Elmo The Fearless". Zij past goed in deze film. Deze chapters werden vroeger 1 per week in de bios uitgezonden. Als ik in die tijd had geleefd was ik er vaak geweest. De vele cliffhangers op het einde zijn spannend. Ondanks dat je weet hoe het precies afloopt. De films hiervoor waren zeker niet slecht. Maar deze is wel het meest vlot lopende en hier gebeurt ook telkens wel wat.

Na deze film kwam er pas zes jaar later een nieuwe. Maar na dit avontuur heeft Tarzan zijn rust verdiend. Hierna kwam er wel een heel wat slankere Tarzan....................
Jammer dat hier op MM nog steeds de vrij ongeloofwaardige stemmer is. Maar ik geef een 4,0.

avatar van Brix
Misschien nog aardig als aanvulling op het (terecht) enthousiaste verslag van 'movie acteurs', is het feit dat vrijwel alle stunts die Tarzan in de serial uitvoert niet door Elmo Lincoln zelf, maar door zijn stunt-double Frank Merrill gedaan werden.
Die zou jaren later zelf ook de rol van Tarzan toebedeeld krijgen in twee film serials.

Lincoln wilde de stunts weliswaar zelf uitvoeren, maar de filmmaatschappij stond dat niet toe.
Frank Merrill speelde overigens ook nog de rol van Arabier in de serial.

avatar van Brix
Er is onlangs een betere 35 mm nitraat kopie opgespoord van deze serial dan tot nog toe beschikbaar was.
Serial Squadron werkt momenteel aan een re-release op DVD in HD transfer kwaliteit.

avatar van movie acteurs
Zou mooi zijn als het ook op Blu-Ray uitkomt. Maar ik ben bang dat dat net wat te veel hoop is.