Scarab (1984)

Spanje / Verenigde Staten
Avontuur / Horror

geregisseerd door Steven-Charles Jaffe
met Rip Torn, Robert Ginty en Cristina Sánchez Pascual

Wanneer een wetenschapper tijdens een archeologisch onderzoek een Egyptische entiteit ontwaakt, breekt de hel los. Hij raakt bezeten. De man verandert in de kwaadaardige goeroe van een sekte moordlustige fanatiekelingen. Het doel van de sekte is het vermoorden van de meest machtige mannen in de wereld.

Volgens de ouwe Egyptenaren heeft hij echt bestaan : Khepri....of Khepira zoals hij hier genoemd wordt. Torn ontdekt hier dat ze nog gelijk hadden ook, want als dr. Manz, mad scientist, slaagt hij erin de God met als symbool de scarabee weer terug te brengen op aard. Nog sterker : de geest van de god neemt bezit van Torn, die zoals gezegd transformeert van mad scientist tot mad serial killer en anarchist die streeft naar absolute wereldheerschappij. Daarvoor moeten wel eerst alle machtigen der aarde worden uitgeroeid. Geen probleem voor een god....
Dat zien we al snel wanneer de president de la republique onder invloed van de scarabee knettergek wordt en zelfmoord pleegt. De PM van Spanje- niemand minder dan Hector Alterio- volgt hem al snel. De wereld staat voor een raadsel. De hele wereld ? Neen, slechts 1 mens begrijpt het verband tussen deze gebeurtenissen en de Scarabee : niemand minder dan...Robert Ginty. Een zelfs onder trashbuffs niet graag geziene non acteur. Tot overmaat van ramp blijkt degene die hem naar de boze geest achter dit alles moet leiden ook nog eens de nietszeggende Pascual te zijn, en zo zitten we opgescheept met een zelfs naar z- cinema begrippen volslagen charismaloos koppeltje.
Want dat dit z- cinema is, daar hoeven we niet aan te twijfelen ! Straight to VHS bocht bijna zonder redeeming qualities en ondanks de algehele absurditeit in feite strontvervelend. Bijna zei ik, er zijn gelukkig ook nog de sequenties in Torn's onderaardse hangout . Gefilmd in de gekende eighties fantasypulp c.q. metal videoclip stijl, met verplichte rookeffecten en zelfs een archetypische metal clip bijl als werktuig. De hangout wordt bewaakt door figuren met LL maskers, en onder de volgelingen van Torn/ Khepri treffen we aardig wat chicks aan die moeite hebben om hun kleren aan te houden. Zo komen we op het volslagen culthoogtepunt : 1 van die chicks verandert als ze op het punt staat door Torn te worden afgewerkt dankzij een boze toverkol ter plekke in een....zeemeermin . Je moet het zien om te geloven.
Wat meer van dit soort vondsten hadden de film tot een cultklassiekertje kunnen maken, daar waar hij nu zelfs in trashkringen als een waardeloze prul wordt beschouwd.
Is in Spanje en de USA uitgebracht op VHS, weet iemand of er ook een Hollandse VHS is ?