Rose and Jasmine (2011)

Oostenrijk
Documentaire

geregisseerd door Michael Pilz
met Khosrow Sinai, Ursel Schröder en Ulrike Küppers-Dost

Een cinematografisch gedicht van veelfilmer Pilz, gemaakt tijdens diens reizen naar Iran in 2006 en 2007. Een reisverslag door de ogen van een gepassioneerde filmmaker, met kalme shots van het dagelijkse leven. Begeleid door muziek van de expressionistische componist Morton Feldman, en soms door achtergrondgeluiden; stromend water, ronkende auto’s of tsjilpende mussen.

avatar van danuz
Deze film werd, om er even een understatement in te gooien, niet goed ontvangen op het IFFR. Pilz werd nog net niet de zaal uitgejoeld. Arme man..
Niet dat dit nou een echt goede film was, want een filmisch gedicht onder begeleiding van de muziek van niemand minder dan Feldman zou zomaar eens geniaal kunnen zijn. Daarentegen voelde dit zelfs voor mij teveel als een doelloze 'vakantiefilm'. Hier en daar zijn er best interessante observaties te vinden en weet Pilz mooi de sfeer van een locatie vast te leggen. Maar te vaak voelt dit gewoonweg te droog, te lelijk en te langdradig.