Saratoga (1937)

Romantiek / Drama

geregisseerd door Jack Conway
met Clark Gable, Jean Harlow en Lionel Barrymore

Grootvader Clayton heeft samen met zijn zoon Frank een stoeterij in Saratoga, waar de beroemdste renbaan van New England ligt. De twee zijn zo goed als failliet. Het is voor hen dan ook een geschenk uit de hemel wanneer de knappe kleindochter Carol Clayton zich verlooft met de rijke Hartley Madison. Na de dood van haar vader verwijt Duke Bradley haar dat ze enkel met Madison trouwde om zijn geld. Duke heeft nog geld tegoed van Carols vader, wat tot een conflict leidt met de jonge vrouw.

avatar van Dutchfan
Tijdens de opnames van deze film speelde zich een groot drama af: Hoofdrolspeelster Jean Harlow overleed onverwacht op 26 jarige leeftijd.

De actrice voelde zich al langere tijd niet goed; Ze dacht dat dat kwam door een ontstoken verstandskies waar ze vlak voor de opname last van had gehad.

De actrice werd steeds zieker, (wat ook te zien is in de film) en zakte uiteindelijk tijdens een opname van een scene met Walter Pidgeon in elkaar.
Ze werd naar huis gebracht waar ze 5 dagen later overleed, het bleek dat ze leed aan urinevergiftiging , een gevolg van acuut nierfalen.

Het bericht dat de actrice was overleden sloeg in de VS in als een bom.
In de jaren 30 ("de Gouden eeuw van de Amerikaanse speelfilm") werd filmsterren verafgood en Jean Harlow was een van de grootste filmsterren van dat moment.

Filmmaatschappij MGM had ook een probleem omdat de film "Saratoga" nog niet af was en Jean Harlow nog een paar belangrijke scenes had moeten filmen.

MGM zocht contact met actrices Virginia Bruce en Jean Arthur om de scenes van Harlow met een van hen opnieuw op te nemen.

Het grote publiek wilde daar niets van horen en MGM werd bedolven onder brieven van fans die de film MET Harlow wilde zien en dus moest men een andere oplossing bedenken.

Voor de scenes die Harlow niet meer had kunnen opnemen werd showgirl Mary Dees , die veel op Harlow leek, gecontracteerd.
Dees werd gefilmd met een grote hoed op, of dat ze met haar gezicht een ander kant op kijkt of met een verrekijker voor haar gezicht.
Wie de film nu ziet,kan dat duidelijk zien, het is nogal knullig gedaan, maar fans waren tevreden en konden nog een keer van hun ster, Jean Harlow, genieten.

De film werd een enorm groot kassucces.
Het was voor MGM zelfs de grootste filmsucces (financieel gezien) van het jaar.

Harlow werd begraven in het negligé wat ze droeg in de scene met "dokter" George Zucco.

=========
"Saratoga" vind ik een van Harlow's beste films.
Een vrolijke film met Harlow, Gable en de geweldige Una Merkel en Frank Morgan als kibbelend echtpaar.

Actrice Hattie McDaniel doet het ook goed, haar aandeel aan het lied wat in de trein wordt gezongen ("The Horse with The Dreamy Eyes") is bijzonder leuk.
Twee jaar later speelde ze weer met Gable, toen in "Gone With The Wind".

De titelsong "Saratoga" wat ergens achter in de film wordt gezongen vond ik ook goed.