So War der Deutsche Landser (1955)

West-Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Albert Baumeister
met de stem van Herbert Stass

Getekend door honger en koude, trekken de soldaten in een reeks van onovertroffen beelden aan ons voorbij: vooruit stormend, triomferend, moe, koud, afgestompt, met als resultaat een genadeloos lot, bloedend, vloekend, nietsvermoedend vertrouwend, geestig en slim, jammerlijk klein en groter dan levensgroot, God vervloekend en biddend voor zijn hulp. Een authentiek overzicht van het verloop van de Tweede Wereldoorlog. Authentiek omdat het consequent wordt verteld vanuit het perspectief van de gewone Duitse soldaat.