Nostra Signora dei Turchi (1968)

Alternatieve titel: Our Lady of the Turks

Italië

geregisseerd door Carmelo Bene
met Carmelo Bene, Lydia Mancinelli en Ornella Ferrari

De film gaat over de moord op de Saracenen in de stad Otranto eeuwen geleden. De Maagd Maria speelt een spel met het hoofdpersonage (Bene). Ze verschijnt op verschillende tijdstippen als het symbool van de vleselijke lusten en spirituele dromen van alle mensen, en waar het hoofdpersonage ook gaat, Zij volgt hem overal en maakt zijn leven er niet makkelijker op.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Gelauwerde experimentele film ging er destijds vandoor met de speciale juryprijs van Venetië. Maar nog geen enkel bericht en nauwelijks stemmen, wat is hier aan de hand? Na het kijken van deze film is wel duidelijk waarom, want wat moet je in Madonna's naam zeggen over deze film. Ik heb koortsdromen gehad met een duidelijker plot dan Nostra Signora dei Turchi.

Beelden en vooral de muziek lijken ook vooral bedoeld om te ontregelen, waardoor het een vermoeiende en nogal onaangename zit bleek te zijn. Omdat alles langs me heen gleed verveelde ik me ook geregeld, er was eigenlijk maar een enkele scène die ik nog wel aardig vond (het gesprek in het bootje). Op zich is die geschiedenis van Otranto best boeiend voor een historisch epos maar daarvoor hoef je deze film niet te zien.

Ik heb dus kennelijk niet zoveel met Italiaanse avant-gardistische films uit de jaren 60 als ik vooraf had gedacht, en ik denk dat ik het oeuvre van Bene verder laat voor wat het is. De plotbeschrijving klopt trouwens voor geen meter (moord op Saracenen?) maar ik zou niet weten hoe je voor deze film een kloppende plotomschrijving moet maken dus ik laat het maar zo.