Zenne Dancer (2012)

Turkije
Drama / Romantiek

geregisseerd door Caner Alper en Mehmet Binay
met Giovanni Arvaneh, Kerem Can en Erkan Avci

De film vertelt de verhalen van drie mannen. Daniel is een Duitse fotograaf in Istanboel, zonder ook maar enige kennis van de Midden-Europese waarden. Can is een flamboyante, trotse mannelijke buikdanser die veel liefde krijgt van zijn familie. Ahmet is een jongeman uit een conservatief gezin, wiens zoektocht naar eerlijkheid en bevrijding een tragische wending krijgt.

Een kleurrijke en veelzijdige film waarvan de titel geenszins de lading dekt en waarin de nieuwe en de oude wereld in Turkije naast elkaar werden gezet. Een verhaal met impact, dit toegankelijke tragische drama over homoseksualiteit en familie eer in het conservatieve Turkije, met een sterke boodschap (je begrijpt het niet: "eerlijk zijn zal m'n dood betekenen"). De productie is gebaseerd op een ware gebeurtenis in Istanbul en laat (opnieuw) zien hoe het met gayrechten in moslimlanden gesteld is. Een pleister op de wonde en 'n beetje hoopvol is dat deze productie op het filmfestival van Antalya vijf prijzen gewonnen heeft.