Hausfrauen-Report 6: Warum Gehen Frauen Fremd? (1978)

West-Duitsland
Erotiek / Komedie

geregisseerd door August Rieger
met Angelika Baumgart, Sascha Hehn en Elisabeth Volkmann

De jonge socioloog Bernd bereidt zich voor op zijn proefschrift: "Waarom gaan vrouwen vreemd". Zijn Birgit, met wie hij pasgetrouwd is, helpt hem hierbij. Interviews en enquêtes van vrouwen op straat geven allerlei redenen waarom ze ontrouw zouden kunnen zijn.

Alweer het zesde deel in de "Hausfrauen-Report" serie en ook best een matige.

Het verhaal wordt weer verteld aan de hand van een interviewer die vragen stelt m.b.t. "ontrouw / vreemdgaan" aan willekeurige voorbijgangers op de straat. Deze interviewer is overigens pas getrouwd met Brigitte Mittler (gespeeld door de zeker niet onaardige Angelika Baumgart) en aan de hand van hun worden heel veel verschillende verhalen verteld m.b.t. ontrouw. Deze verhalen zijn vaak best onnozel en hebben ook een behoorlijk komische kant.

Zo zien we in een verhaal een zwarte poedel (met de naam "Bubi") die steeds wordt losgelaten door zijn bazin en dan steeds direct rent naar mannen. Met één van deze mannen duikt de bazin dan natuurlijk in bed en als de echte man erachter komt (omdat hij opeens de hond uitlaat) en ze gaan scheiden krijgt de hond uiteindelijk de schuld ervan. Opzicht natuurlijk zeer lachwekkend, maar nog lachwekkender is dat de hond in deze scene toekijkt hoe haar bazin seks heeft en daarbij ook praat (in zijn gedachten dan) Ook is er een Poolse groenteman waarbij er problemen zijn met zijn zaak en waarbij hij haar vrouw (de fraaie Monika Rohde in de rol van Loni Lansky) aanbiedt aan een enorm vadsige man om uit de problemen te komen. Zijn zaak komt namelijk op de eerste plaats. De vrouwen in dit verhaal die ontrouw zijn, zijn meestal getrouwd met veel ouderen mannen of mannen die hun niet respecteren (slaan zelfs). Dus het is eigenlijk best logisch dat ze hun man bedriegen

Ondanks dat de verhalen best flauw zijn, zijn de vrouwen gelukkig wel nog fraai en puur natuur en valt er daardoor nog genoeg te genieten in deze film die overigens wel behoorlijk langdradig is (na ongeveer 60 minuten had ik het wel een beetje gehad). Eén van die fraaie vrouwen is Dorit Henke (als Uschi Tremp) die ook is afgebeeld op de poster. De bekende (vooral in de jaren 70 en 80) Duitse actrice Elisabeth Volkmann die hier wordt genoemd als een hoofdrolspeelster speelt inderdaad mee in deze film, maar haar rol (beter gezegd bijrol) stelt niets voor en ze is ook niet bloot te bewonderen (wel overigens in in het vierde deel van deze serie, te weten "Hausfrauen-Report 4 (1973)").

Al met al dus gewoon een matige en ook flauwe bedoeling dit alweer zesde deel.