Poslední Mohykán (1947)

Alternatieve titel: The Last of the Mohicans

Tsjechoslowakije

geregisseerd door Vladimír Slavínský
met Frantisek Hanus, Jaroslav Marvan en Dagmar Frýbortová

Bořivoj Kohout doet er alles aan om zijn vrouw en kinderen onder de duim te houden. Becvár, de vrijer van dochter Zdeňka, is van plan de tirannie van Bořivoj te doorbreken om meer kans te maken op een huwelijk met Zdeňka. Ondertussen wil Jaroslav, de broer van Bořivoj, het contact tussen de broers herstellen en reist richting zijn broer. Bořivoj zelf is druk doende, als voorzitter van de vereniging voor dierenbescherming, een einde te maken aan een show met leeuwentemmers. Hij gaat daarbij zo tekeer dat hij in het ziekenhuis wordt opgenomen. Becvár en Jaroslav besluiten Bořivoj te helpen het ziekenhuis uit te komen, maar daar moet wel wat tegenover staan.