• 8.356.533 stemmen

Documentaire / Roadmovie | 75 minuten

Genre: Documentaire / Roadmovie

Oorsprong: Nederland / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Alexander Oey

IMDb beoordeling: 6,4 (31)

Plot Off the Grid

De Verenigde Staten worstelen met een ernstige recessie en het mondiale financiële systeem wankelt op z'n grondvesten, maar het past niet in de Amerikaanse volksaard om bij de pakken neer te zitten. In deze roadmovie bezoekt de filmmaker enkele plekken in de VS waar men op verschillende manieren experimenteert met kleinschalige aanpak. Zo heeft het stadje Great Barrington in Massachusetts een eigen munteenheid ingevoerd. In de Texaanse stad Austin laat een onafhankelijke radiopersoonlijkheid zich inspireren door de geest van het Wilde Westen. Hij roept zijn publiek op zich af te zetten tegen de federale overheid en megalomane ondernemingen als Walmart, die hechte woongemeenschappen leegzuigt en verandert in spooksteden. In Colorado Springs is het wantrouwen tegen de overheid traditioneel groot, maar de afkeer van het betalen van belasting blijkt ook nadelige effecten te hebben op het vlak van de collectieve voorzieningen. Verder worden enkele symptomen van de recessie in beeld gebracht: het ontasfalteren van wegen, afbraak van leegstaande panden en tentenkampen voor daklozen rond grote steden.

kappeuter (crew films)

Draait op IDFA: IDFA | Off the Grid

Medio 2012 in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

kappeuter (crew films)

Tv-première: donderdag 14 juni, 23.25 uur op Nederland 2 (BOS).

avatar van Justinw

Justinw

Hele sterke documentaire, die veel mogelijkheden laat zien voor andere soort samenlevingen om onder de hedendaagse crisis uit te komen.

avatar van ArnoldusK

ArnoldusK

Positieve, maar weinig kritische, documentaire over nieuwe mogelijkheden om als gemeenschap of individu het heft in eigen handen te nemen. Ben echter benieuwd hoe de minder bedeelden in Sandpoint en de rijkeren in regio's van de tentenkampen in Idaho aankijken tegen de ontwikkelingen.

Hopelijk inspireert de documentaire.

P.S. Nederland heeft ook Transition Towns (www.transitiontowns.nl),

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Een interessante documentaire over zelfstandig oplossingen zoeken uit de financiële crisis en malaise. Het eventueel minder kritisch zijn van de docu vind ik niet meteen een minpunt, want ieder idee hieromtrent lijkt mij welkom. De uitvoering is zo te zien al gedeeltelijk aan de gang op diverse manieren.

Iets waar ik helemaal achter sta, want sec protesteren of demonstreren tegen overheden en je tegelijkertijd afhankelijk opstellen van diezelfde overheden (uitkeringen, voorzieningen) heeft m.i. geen cent zin, nut of betekenis. Het komt toch op de mensen zelf aan, zelfvoorzienend zijn en zelfredzaam worden, vooral als overheden binnenkort failliet gaan raken. Volgens deze docu is dat nu in 46 van de 50 VS-staten het geval.

Lokale oplossingen zoals asfalt verwijderen of verpulveren vanwege te hoge kosten van onderhoud komt steeds vaker voor aldaar. Ook opheffen van openbare verlichting en inkrimpen van politiekorpsen en -materieel, noem maar op, het is allemaal al volop gaande.

Echt ongelofelijke beelden van leegstaande steden, spooksteden zogezegd, waar vandaan de bewoners, winkels en bedrijven zijn vertrokken. En elke grote stad in de VS heeft al één of meer (grote) tentenkampen met mensen die bankroet zijn. Een derde-wereldland uitstraling.

Ik ben verder niet voor complot theoriën en de berichten van Alex Jones wil ik wel aanhoren, maar het lijkt mij ook belangrijk dat men zich ook weer niet laat opjutten op die manier, maar wederom zoveel mogelijk een eigen plan trekt. En ik heb toch wel bewondering voor zijn onuitputtelijke strijdlust.

We krijgen verder nog bv 'American Preppers Network' en 'Transition Town' mee als tip.

Goede beelden, goede sounds, afwisselende invalshoeken, kwalitatief een prima docu.

avatar van Tanita

Tanita

Sterk portret. Raakt vele snaren. Jammer dat niet iedereen de effecten van de vertoonde operaties kan plaatsen, misschien daardoor te subtiel Met gemak 4.5* Zeer toekomstgericht.

avatar van Cellulord

Cellulord

aiaia, oppassen tijdens het pindakazen anders krijg je een docu over "vliegvissen" dezelfde titel en jaargang. En dat na 3 dagen wachten

Maar zie nu dat hy ook op YouTube staat. Zelfs met nederlandse subs.

avatar van Cellulord

Cellulord

Dreiecke schreef:

Tja Alex Jones het "infant terriblé" is niet echt iemand van de zachte aanpak en schreeuwt al jaren zijn longen uit het lijf. Niet echt mijn stijl, maar waarschijnlijk moeten veel mensen toch wel even wakker geschreeuwt worden

PS: de BOS versie op youtube is wel een kwartietje korter. Jaren geleden toen ik ooit nog in een huis met televisie woonde toch wel regelmatig mooi/interresant/stimulerende dingen van http://www.bosrtv.nl/ gezien.