• 8.347.826 stemmen

Gozaran - Time Passing (2011)

Documentaire | 90 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Frank Scheffer

Met onder meer: Nader Mashayekhi

IMDb beoordeling: 7,2 (20)

Releasedatum: 7 juni 2012

Plot Gozaran - Time Passing

De Iraanse componist Nader Mashayekhi wordt in 2005 gevraagd om het Symfonieorkest van Teheran te leiden. Omdat de positie van westerse klassieke en hedendaagse muziek onder het islamitische regime in Iran niet erg sterk is, weet hij dat het een zware taak zal zijn. Maar hij gaat de uitdaging aan en vertrekt na jaren in Wenen te hebben gestudeerd, gewoond en gewerkt naar zijn geboorteland. Zoals hij zegt: "met een koffer met slechts één ding erin: mijn droom om in mijn thuisstad muziek te maken". Amper twee jaar later is hij weer terug, met in zijn koffer de brokstukken van zijn droom. Filmmaker Frank Scheffer volgt de gedreven componist bij repetities met de jonge musici in Teheran, wandelend door een desolaat woestijnlandschap en een verlaten dorp, op zoek naar inspiratie voor nieuwe composities en uitdagende uitvoeringen, en in Wenen terwijl hij terugkijkt op zijn tijd in Iran. Politieke verwikkelingen zijn alleen impliciet in de film verwerkt.

kappeuter (crew films)

avatar van Hannibal

Hannibal

Aanvankelijk een interessant verhaal over Nader Mashayekhi, die in Teheran een orkest leidt van jonge Iraanse meisjes en jongens, die allen een passie delen voor klassieke muziek, wat in een land als Iran best wel bijzonder is. Helaas gaat de documentaire te veel over Nader zelf en te weinig over de jonge muzikanten, wiens verhaal ik ook graag had willen horen. Na een tijdje wordt het allemaal wel erg depressief en melodramatisch, en dat zorgt er voor dat mijn aandacht verslapt en wanneer de componist ook nog het ene gedicht na de andere begint voor te dragen heb ik het wel gehad met de man. Het laatste half uur doet dan ook behoorlijk afbreuk aan de film. Wat meer afwisseling was welkom geweest, de muzikanten deden nauwelijks ter zake, en dat vind ik jammer.