The Funniest Man in the World (1967)

Documentaire
95 minuten / 80 minuten (tv-uitzending)

geregisseerd door Vernon P. Becker
met Charles Chaplin, Roscoe 'Fatty' Arbuckle en de stem van Douglas Fairbanks Jr.

‘The funniest man in the world’ compileert enkele van de vroegste Charlie Chaplin-filmpjes (uit de periode 1914-1918). Onder andere ‘Easy Street’ en ‘A Night Out’ passeren de revue. In het filmpje ‘Triple Trouble’ zitten unieke beelden van ‘Life’, de speelfilm die Chaplin nooit afmaakte. De aanvullende commentaarstem (door Douglas Fairbanks Jr., wiens vader samen met Chaplin ‘United Artists’ oprichtte) en documentaire archiefbeelden schetsen een sterk beeld van de legendarische acteur die Chaplin was.

Meneer Bungel
Vanavond op Virus/Canvas; http://virus.canvas.be/

avatar van speedy23
Heerlijk om de evolutie van de 'Little Tramp' op deze wijze mee te maken. Maar buiten zijn genialiteit op filmisch gebied heeft Chaplin volgens mij ook een pak geluk gehad.

Muggsy
Leuke aaneenschakeling van Chaplin films die nergens repetitief wordt. Het personage van ‘The Little Tramp’ wordt haast ontvouwd voor je ogen en de commentaar van Douglas Fairbanks Jr. is nergens te overheersend aanwezig doch welgekomen. Fijn ook dat men overwegend de professionele kant van Chaplin belicht, wat uiteindelijk toch de essentie van de man is in tegenstelling tot de privé-perikelen.
Uiteindelijk nodigt de commentaar ook uit om na te denken over het in scene zetten van bepaalde grappen, en zelfs na zo’n 80-90 jaar wekken vele daarvan nog steeds oprechte interesse.