Lacan Palestine (2012)

Canada
Documentaire

geregisseerd door Mike Hoolboom

De term essayfilm wordt soms wat makkelijk toegepast, maar dit is er één - en geen gemakkelijke. Vaardig geknipt en geplakt uit bestaand filmmateriaal, geeft de film een complex beeld van Palestina. Het land dat geen land is, maar wel bewoners heeft. Een onwaarschijnlijke plaats voor verliefdheid. De regisseur vraagt zich af, vanuit zijn geadopteerde achtergrond, wanneer je iemand wordt, en hoe een samenleving kan ontstaan uit individuen; hij vergelijkt het functioneren van een complexe maatschappij met dat van John Coltranes jazzcombo, waarin vijf superego’s toch tot harmonie komen. In Mike Hoolbooms visie op Palestina bestaan liefde en geweld vanzelfsprekend naast elkaar.