ad
  • 8.110.251 stemmen

Arnon Grunberg: Heb Je Nog Steeds Vrienden? (2011)

Documentaire | 65 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: David Kleijwegt

Met onder meer: Arnon Grunberg, Marinka Alsemgeest, Scott Moyers

Over Arnon Grunberg: Heb Je Nog Steeds Vrienden?

Op 22 februari van dit jaar vierde Arnon Grunberg zijn veertigste verjaardag in de Argentijnse stad Salta. Onder de genodigden was ook regisseur David Kleijwegt. Hij besloot het verjaardagsfeest als uitgangspunt te nemen voor een documentaire. Hij probeert te achterhalen hoe schrijven en leven zijn vervlochten. Behalve diverse gasten, onder wie zijn Amerikaanse uitgever Scott Moyers, vriendin Marinka Alsemgeest, uitgever Vic van de Reijt en vertaler Karol Lesman, komt ook de 84-jarige moeder van Grunberg aan het woord.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

"Als we weer een lekke band krijgen, dan moeten we elkaar misschien opeten" zegt Arnon tijdens zijn vakantie (op het getoonde filmpje) tegen zijn reisgenote (zijn vriendin). Dit nadat zij net de band heeft verwisseld in de middle-of-nowhere en hij dit filmde en fotografeerde. Lol!

Absurd, bizar, direct, treffend, dat zijn voor mij typerende woorden voor Arnon (en zijn werk).

"Ik vind het veel spannender als je je eigen fantasie temt"....... dit soort uitspraken en overpeinzingen schudt hij ook zo uit zijn mouw tijdens het interview.

Zijn denkwijze is voor mij interessant en steeds verrassend.

De documentaire laat diverse mensen aan het woord, maar vooral hemzelf. Het interview met Arnon wordt afgewisseld met beelden uit zijn dagelijks leven, door hemzelf voorgelezen fragmenten en wat eerdere foto's en een vakantiefilmpje. De muziek bestaat uit aparte songs en experimentele klanken.

Het zit leuk in elkaar, is informatief en is het voor mij waard om te bewaren

avatar van danuz

danuz

Shit, net gemist.

avatar van Fortune

Fortune

Ik vind het een fijne documentaire.

Heb Grunberg weleens op televisie gezien en toen vond ik het echt een misselijkmakend figuur. Echt iemand waar ik niet naar kan luisteren en waarvan ik geen zin heb om iets van te lezen alleen al hoe hij is. Een nerveus makend mannetje, weet het niet precies

Maar deze docu heeft daar wel verandering in gebracht, kan dan toch wel compassie voor hem opbrengen en hij profileert zich toch wel als een echt schrijver.

Veel humor en aardige opmerkingen zoals Dreiecke al een paar heeft benoemt.

Daarnaast vind ik het ook wel aardig bovengemiddeld gefilmd. Beetje korrelig dan wazig, beter dan menig andere Nederlandse film producties. Heb één boek van hem gelezen en dat was echt wel genieten.

Grunberg is een nieuwe generatie schrijver en dat merk je wel aan zijn onderwerpen en zijn manier van schrijven.

Meer Grunberg!

avatar van david bohm

david bohm

Een documentaire op televisie over één van mijn favoriete schrijvers laat ik niet aan mijn neus voorbijgaan, is haast verplichte kost . Heb de man een keer ontmoet in Groningen waar hij geïnterviewd werd over zijn misschien wel meest controversiële werk, De joodse Messias. Wat mij toen opviel is zijn lenige geest en snelheid van denken.

Deze film heeft mij niet echt nieuwe inzichten opgeleverd over de schrijver. Toch heb ik ervan genoten, met name de relatie met zijn moeder vind ik intrigerend. En de onderkoelde humor van Grunberg en zijn omgeving is inspirerend. De manier van filmen spreekt me ook aan, met aandacht voor detail. Aanrader voor mensen die weleens een boek lezen.

Voor wie nu meteen behoefte heeft aan meer Grunberg! http://www.arnongrunberg.com

Met onder meer een mooi blog.

avatar van 606

Ik kan het niet helpen, maar ik vind die Arnon maar een kwal, net als een van zijn (vrienden) op het dak hij gaf die sleutelhanger.